Restauranter med hård kritik af Wolts metode: »Det er fuldstændig urimeligt«

Restauratører retter kritik mod Wolts høje kommission og prisklausuler. Og i sidste ende kan det presse priserne op for forbrugerne.

Wolt har siden ankomsten til Danmark i 2017 ekspanderet massivt. Nu retter restauratører kritik.
Wolt har siden ankomsten til Danmark i 2017 ekspanderet massivt. Nu retter restauratører kritik. Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Måske er du ikke klar over det, men når du bestiller takeaway gennem leveringstjenesten Wolt, går en anselig del af restaurantens fortjeneste til Wolt.

Hvis man køber en burger til 100 kroner, går der ofte cirka 30 kroner til Wolt, 20 kroner til moms, og restauranten står tilbage med 50 kroner.

Og Wolt udnytter sin dominans på markedet, lyder det nu fra en række restauratører, som Politiken har talt med.

I dag fungerer det sådan, at Wolt har en betingelse til restauranter, der gør, at de ikke kan sætte priserne, som de vil, og tilbyde én pris i Wolt-appen og en anden, hvis kunderne køber maden direkte hos restauranten – en såkaldt prisklausul.

Restauratørerne, som får store dele af omsætningen gennem Wolt, kalder det »fuldstændig urimeligt«. 

De ønsker at have mulighed for at sætte prisen op på bestillinger gennem Wolt og dermed gøre bestilling gennem deres restauranter mere konkurrencedygtig. Restauratørerne ønsker at være anonyme af frygt for forretningskonsekvenser, hvis de gør sig upopulære hos Wolt.

Torben Hoffmann-Rosenstock, direktør i brancheforeningen Danske Restauranter og Cafeer (DRC), har tidligere indklaget Wolt for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Han mener nemlig, at det strider mod danske konkurrenceregler, når en »dominerende aktør benytter prisklausuler«.

Noget, der »binder restauratørerne på hænder og fødder«, har han sagt til Berlingske. Desuden er han af den opfattelse, at prisklausulerne kan ende i dyrere priser for forbrugerne.

Over for Politiken forsvarer Wolt prisklausulerne.

»Når kunden har en god oplevelse, så vender de tilbage og bestiller igen og igen. Det er til glæde for restauranterne. Og vi ved, at kunderne har den bedste oplevelse, når de ikke skal betale en merpris for maden, når de bestiller på Wolt«, siger salgschef Daniel Johansen til Politiken.

På samme dag som kritikken rammer Wolt, har en af virksomhedens konkurrenter, Foodora, meddelt, at de forlader det danske marked, og dermed vil Wolt have mindre konkurrence på markedet. 

EU giver forbud til hotelgigant

For nylig blev hotelplatformen Booking.com stemplet som en såkaldt gatekeeper på markedet.

Ligesom med Wolt har klausuler hos platformen betydet, at hoteller ikke har måttet udbyde deres værelser til en lavere pris end prisen gennem Booking.com.

Men det blev i sidste uge ændret med EU-Kommisionens beslutning om at ophæve prisklausulerne.

Det betyder, at fremover må hoteller tilbyde lavere priser på deres egne hjemmesider, end der tilbydes gennem bookingplatformen Booking.com – hvilket kan give både hoteller og forbrugere en prisfordel.

Nu har platformen seks måneder til at leve op til de nye regler.

Wolt er ikke blevet vurderet til at være en gatekeepervirksomhed og er derfor ikke underlagt samme regler som Booking.com.

Wolt har siden ankomsten til Danmark i 2017 ekspanderet massivt.

Tilbage i efteråret 2022 blev Wolts metoder anmeldt til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

I flere år cyklede Woltbudene rundt i en skattemæssig gråzone. Der har nemlig været dyb uenighed mellem myndigheder og Wolt i spørgsmålet, om de blå bude er lønmodtagere eller selvstændige i skattemæssig forstand.

Dog slog en længe ventet afgørelse sidste år fast, at samtlige Wolts leveringsbude skal betragtes som lønmodtagere på skatteområdet, hvilket var et nederlag for Wolt, som efterfølgende ankede dommen.

Der er endnu ikke faldet dom i ankesagen.