Det ser ud til, at det store britiske mærke Burberry kæmper med at få solgt sine luksuriøse tasker, tøj og andre varer.
Selskabet, som nok er mest kendt for sine ikoniske beige trenchcoats, har set et dyk i overskuddet på 40 procent over det seneste år, skriver The Guardian og Financial Times.
De nyeste foreløbige nøgletal hos Burberry blev præsenteret onsdag.
Tallene viser, at den britiske modeforhandler har et overskud før skat på 383 millioner britiske pund for året frem til slutningen af marts. Det svarer til 3,3 milliarder kroner.
Det er fald på 40 procent sammenlignet med et overskud på 634 millioner britiske pund 12 måneder forinden.
Omsætningen er faldet med fire procent til 2,9 milliarder pund.
Bloomberg kæder nedgangen hos Burberry sammen med, at kunder har skåret ned på udgifter, som inflationen har taget fat.
Salgstal dykker
Producenten kæmper især med svag efterspørgsel på sit største marked, Kina, samt fra amerikanske kunder.
Alene i Kina er salget faldet med 19 procent i sidste kvartal af 2023, mens tallet i USA er 14 procent.
Det globale salg i Burberry faldt med otte procent i andet halvår af 2023 sammenlignet med året før. Det samlede globale salg for året er faldet med én procent.
Ifølge analytiker ved Bernstein Luca Solca har Burberry fundet det »svært at eksekvere sin brandudviklingsplan på baggrund af en modererende forbrugerefterspørgsel«.
Burberrys aktiekurs er faldet med 3,5 procent på den amerikanske børs. Aktien er 53 procent lavere nu end samme tidspunkt sidste år.
Administrerende direktør Jonathan Akeroyd erkender, at koncernen har underpræsteret i forhold til forventninger, men siger samtidig, at selskabet har gjort fremskridt med brandimage, produktudvikling og andre forbedringer:
»At eksekvere vores plan på baggrund af en aftagende luksusefterspørgsel har været udfordrende.«
Burberry lover at søge mod en balancering af investeringer og en disciplineret kontrol af omkostninger.
Selskabet advarer samtidig om et »udfordrende« første halvår i 2025.
Problemer i branchen
Mærkets kreative direktør, Daniel Lee, har forsøgt at gå tilbage til Burberrys britiske rødder ved at fremhæve mærkets berømte ternmønster i produkterne.
Men fra analytikere har det lydt, at Burberrys priser er for høje til deres målgruppe.
Udviklingen taler ind i en større sænket efterspørgsel på luksusvarer, der har presset salg og indtjening verden over.
Yanmei Tang, en analytiker hos Third Bridge, forklarer, at Burberry er blandt de mærker, som er blevet påvirket af den generelle dalende efterspørgsel i luksusindustrien:
»Luksuskunder er blevet mere kræsne med hensyn til, hvad de køber. Vores eksperter siger, at Burberry kæmper for klart at definere og højne sin brandidentitet, hvilket resulterer i forvirrende beskeder og dårlig salgsvækst. Der er for meget afhængighed af en ny kreativ retning frem for at lave operationelle ændringer.«
Problemet med dalende efterspørgsel på luksusvarer er langtfra et problem isoleret til Burberry.
Også den danske koncern Group 88, der står for driften og forhandler en række luksusbrands såsom Marc Jacobs, Ralph Lauren, Saint Laurent, Valentino, Burberry og Balenciaga i Norden, er i problemer.
Berlingske har for nylig beskrevet, at den danske luksuskoncern på to år har set salget dykke med 130 millioner kroner.
Og den franskejede luksuskoncern Kering, som ejer det italienske luksusbrand Gucci, var også for nylig ude med en advarsel om, at selskabets indtjening kan komme under pres på grund af faldende salg i Kina.