Reklameboss aflivede influencerbranchen: Vrøvl, lyder det fra branchefolk

Influencermarketing bliver båret frem af bureauer, reklamelede, fascinationskraft og sociale medier. To af branchens egne spillere afviser branchens endeligt, men påpeger, at indholdet på nuværende tidspunkt ikke er godt nok.

Rasmus Kolbe er kreativ direktør og partner i influencerbureauet Cube. Han er ganske vist mest kendt for selv at være influencer, og over en million følger ham på sociale medier under hans alias »Lakserytteren«. Cube, der repræsenterer nogle af Nordens største influencere, er dog langt fra det eneste influencerbureau, som er kommet til i takt med influencernes udbredelse. Ifølge to eksperter indenfor feltet er bureauerne årsagen til influencernes succes – de har nemlig professionaliseret branchen. Asger Ladefoged

Mens det for mange stadig er svært at begribe, hvad de såkaldte influencere egentligt foretager sig, og hvad de er, har andre formået at gøre en forretning ud af dem. I takt med at antallet af influencere er vokset herhjemme, er adskillige bureauer, der beskæftiger sig med influencermarketing, nemlig blomstret op.

Spørger man Morten Saxnæs, der i kraft af sin rolle som »head of social and brand activation« samt partner i reklamebureauet &Co har gjort influencermarketing til en del af sit levebrød, så bærer bureauerne en stor del af æren for branchens succes.