Mascha Vang er en af Danmarks største influencere

Mascha Vang har været influencer, før begrebet overhovedet fandtes. I dag påvirker hun sine følgere, der består af de 220.000 personer, der dagligt følger med i hendes liv.

Mascha Vang er influencer, og hun har været en del af mange danskeres bevidsthed siden 2000. Her deltog hun i et af Danmarks første realityprogrammer. I dag lever hun af at være influencer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl

Mascha Vang, der utvivlsomt er en af Danmarks største influenceres, var en del af branchen længe inden, den overhovedet havde fået et navn.

En influencer er, som ordet antyder, en person, der øver indflydelse på andre, og på den baggrund har influencere vist sig at være et ganske virkningsfuldt markedsføringsredskab, for ofte kan influencere påvirke købsvaner.

Mascha Vang er en sådan person. Hun er influencer, og hun har indflydelse.

Der er flere end 220.000 brugere, der følger med, når Mascha Vang på sin Instagram-profil og blog, der bærer hendes navn, reklamerer for skønhedsprodukter, juice eller tøjmærker – for blot at nævne nogle af hendes samarbejder.

»En spade for en spade«

At Mascha Vang er blevet influencer er ingen tilfældighed, selv om hun undervejs har uddannet sig til kosmetolog og makeup-artist. For hun ville være det, som vi i dag betegner som influcener, allerede da hun var en lille pige.

Hun ville gerne ses, og hun ville gerne påvirke andre.

»Jeg tror, mange følger med, fordi de kan relatere sig til mit liv. De har kunnet følge med længe, og flere har gennemgået det samme som jeg med at få et barn og så stå alene. Det er klart, at en del af fascinationen selvfølgelig også handler om, at der har været nogle perioder i mit liv, som har været ret vanvittige,« siger Mascha Vang.

Og der har da også været begivenheder i Mascha Vangs liv, der adskiller sig markant fra den gennemsnitlige danskers. Hun har således deltaget i adskillige realityprogrammer, har festet med Hugh Hefner på The Playboy Mansion og er af et mandeblads læsere i 2008 blevet kåret som verdens ottendemest sexede kvinde.

Trods af de heftige oplevelser bliver det med nordjysk dialekt slået fast, at hun altid har kaldt »en spade for en spade«.

Over 200.000 følger dagligt med i Masha Vangs liv, hvor hun deler private og arbejdsrelaterede begivenheder med sine mange følgere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl.

Samarbejder skal kunne betale sig

Mens nogle formentligt forholder sig skeptiske over for influencere som markedsføringsredskab, viser tal fra Slots- og Kulturstyrelsen, at branchen omsatte for mere end 100 millioner kroner i 2018. Den beregning gælder dog ikke alle danske influencere, så beløbet er reelt højere.

Når det gælder Mascha Vangs månedsløn eller kampagnepriser holdes kortene tættere til kroppen, men hendes overskud var i 2018 på 1,75 millioner, mens det var på godt 2,2 millioner året inden.

»Jeg vil sige det sådan, at jeg er meget privilegeret, men jeg ved også, hvad jeg er værd. Det er ganske få samarbejder, jeg siger ja til. Det skal også kunne betale sig virksomheden, og jeg vil hellere sige nej end skuffe dem,« siger Mascha Vang.

Trods glæden over at kunne leve af at være influencer, som Mascha Vang altid har drømt om, kan hun ikke lade være med at tænke, at verden er skævt skruet sammen, idet hun får flere penge for at reklamere på Instagram, end hendes kæreste, der er jagerpilot, får for at drage i krig.

Gode følgere

Selv om det kan se ud, som om det hele er champagne og glimmer, er der ifølge Mascha Vang en pris, der følger med at være en offentlig person, ligesom den hårde tone har hærdet hende gennem årene.

Det er især de mange beskeder, hun hver dag modtager fra følgere, hun forbinder med livet som influencer.

»Det er virkelig overvældende. Folk skriver de sødeste ting,« siger Mascha Vang.

Selv om branchen af influencere har gennemgået en voldsom udvikling de seneste år, mener Mascha ikke, at branchens potentiale er nået:

»Hvis vi ser ti år tilbage, tror jeg næppe, at nogen havde forudset, hvordan branchen ser ud i dag. Jeg tror, at de store influencers og de små, som vi ser blomstre i dag, vil have en fremtid.«