Nye virksomheder pibler frem i dansk rumfartsindustri

På to år er der skabt 74 nye virksomheder i den danske rumfartsindustri, som er i vækst. Men det kræver større investeringer, vurderer ekspert, før industrien for alvor løfter sig.

Foto: Iris

»Vi skal alle sammen have lov til at fascineres over, at Jorden bliver kortlagt af satellitter hver 14. dag. Det er i sig selv mindblowing,« lyder det passioneret fra Peter Hemmingsen.

Han er direktør for den lille teknologivirksomhed Ascend XYZ fra København. Virksomheden har udviklet en service, der kortlægger området omkring lufthavne ved hjælp af satellitdata, som kan gøre det langt lettere at få øje på forhindringer tæt på lufthavnen. Virksomheden dækker i store træk alle danske lufthavne og flyvestationer og er desuden i ti lande i Europa samt Syd- og Mellemamerika.

Systemet bruger oplysninger fra det europæiske rumagentur ESAs satellitter, Copernicus Sentinel, og dermed er Peter Hemmingsen og hans 11 ansatte en del af den globale rumfartsindustri. Virksomheden er et bevis på, at man uagtet størrelse kan tage en bid af den 350 mia. dollar store industri, der i disse år buldrer frem globalt.

I Danmark er det stadig en lille branche præget af få store spillere og mange små og nystartede firmaer. Der er cirka 200 danske virksomheder i den højt svævende branche, konkluderer en rapport udarbejdet af Rambøll for Undervisnings- og Forskningsministeriet. Siden 2016 er der kommet 74 nye virksomheder til i branchen, og den omsætter samlet for fem mia. kroner. Det er dog værd at bemærke, at et selskab som Terma omsætter for over en mia. kroner alene.

Med en årlig vækst på cirka ti pct. rykker den danske rumindustri, konkluderer rapporten og peger på, at rumområdet i stigende grad er ved at blive en integreret del af dagligdagen i mange danske virksomheder, offentlige institutioner og blandt almindelige mennesker. Det sker i takt med, at vi efterspørger og bruger stadig større datamængder fra satellitter, præcise navigationsdata (GPS), og vi forventer i stigende grad at kunne bruge data, uanset hvor vi befinder os – om bord på fly, skibe, boreplatforme og i tyndt befolkede områder. Hele den bevægelse ser det private erhvervsliv muligheder i.

»Vi er lidt i en brydningstid, hvor rummet går fra statsstøttet til i højere grad at være drevet af private markedskræfter og de mange forskellige ting, man kan bruge rumteknologi og satellitdata til,« fortæller Kristian Pedersen, der er direktør for DTU Space.

Udviklingen står stærkest i USA, hvor NASA har udliciteret flere og flere opgaver til private aktører som blandt andet SpaceX, der er ejet af Elon Musk, som også ejer Tesla. Men ifølge Kristian Pedersen begynder udviklingen at afspejle sig også i Danmark.

Det har regeringen også fået øje på og lancerede derfor i 2016 en såkaldt rumstrategi, der skulle være med til at fyre op under de danske virksomheder. Rapporten er en opfølgning på den strategi, og mandag afholder Undervisnings- og Forskningsministeriet landets første rumkonference med 120 deltagere fra virksomheder og forskningsmiljøer.

»Vi skal bygge nogle virksomheder i rumfartsindustrien, skabe nogle vindere, men også gøre Danmark klogere,« siger Undervisnings- og Forskningsminister, Tommy Ahlers (V) om sin vision for industrien.

Men det er stadig en branche i sin vorden her til lands, og det kræver noget, lyder det fra både DTU Space og virksomheden Ascend XYZ.

»Danmark investerer relativt lidt i ESA (European Space Agency) i forhold til vores nabolande. Vi ligger på samme niveau som Luxemburg og Grækenland,« siger Anders Pedersen fra DTU Space, der også ærgrer sig over at Danmark ikke har et rumagentur, som eksempelvis Norge har.

»Som nation skal vi være mere ambitiøse på det her. For der ligger de vildeste muligheder for at sælge lige præcis det, som Danmark kan – nemlig viden og innovation,« siger Peter Hemmingsen fra virksomheden Ascend XYZ.

Tommy Ahlers ser frem til at diskutere muligheder og udfordringer med industrien mandag. I forhold til rumagenturet handler det om at tage ét skridt ad gangen, siger han.

»Først fik vi en rumfartsstrategi, og nu holder vi den første rumkonference. Det er lidt »first things first«. Finder vi så ud af, at der skal mere bevågenhed på det her område, så kan det da godt være, at vi skal derhen en dag,« siger Tommy Ahlers.