Ny topchef skal gøre BroBizz til meget mere end et bip over Storebælt

Kasper Ørtvig kommer fra en lang karriere i telebranchen. 1. januar tiltrådte han som administerende direktør i BroBizz, som varsler store forandringer i 2019: Planen er, at dimsen i forruden skal kunne meget mere end at få dig nemt over Storebæltsbroen.

kasper ørtvig top web
Kasper Ørtvig tiltrådte 1. januar som administrerende direktør i BroBizz efter kun tre måneder som kommerciel direktør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Når det verdenskendte langrendsløb – Vasaløbet – hvert år skydes i gang i Sverige, kan man regne med, at Kasper Ørtvig står klar til de 90 udfordrende kilometer på ski.

Sådan har det hvert fald været otte gange i løbet af de seneste ti år, og det er i sandhed en skientusiast, som 1. januar tiltrådte som administrerende direktør i BroBizz.

Hvis det ikke er langrend, er det alpint eller telemark. Og flere gange om året turer han rundt i Europa for at finde sne. Ofte i bil. Med andre ord: Kasper Ørtvig er en flittig bilist, der er vant til at færdes over broer, på betalingsveje i Sydeuropa og parkeringspladser i Danmark. Alt sammen ting, som han i 2019 vil gøre nemmere og smartere for de én million danskere, der har en BroBizz siddende i forruden.

Han har været i telebranchen, siden han i 2006 blev færdiguddannet cand.merc. fra CBS. Primært i kommercielle stillinger i blandt andet TDC-gruppen og YouSee, hvor han har haft ansvaret for kundeporteføljen, produkt-, forretnings- og konceptudvikling og beskæftiget sig med det mobile. Især smartphonen, som kun få havde, da han begyndte, men som i dag er blevet allemandseje, har været en konstant nøgle til disruption gennem Ørtvigs karriere.

»Når man bruger så meget tid på sit arbejde, som dette job kræver, så er det vigtigt for mig at ansvaret og produktet er noget der har personlig interesse, og noget hvor man hele tiden kan sætte sig selv i brugerens sted,« siger han.

Rebranding har ligeledes været udslagsgivende for karrieren: først hos Onfone, som blev etableret af Morten Strunge og opkøbt af TDC for bagefter at blive integreret i YouSee, og siden den helt store brandsammenlægning mellem TDC og YouSee.

Nu gælder det BroBizz, hvor han først blev ansat som kommerciel direktør tilbage i september 2018, men da muligheden for topposten åbnede sig, kunne han ikke lade være.

»Jeg fik muligheden, og man er nødt til at gribe de muligheder, der kommer,« siger Kasper Ørtvig efter få dage i den nye stilling.

Kasper Ørtvig elsker at stå på ski i sin fritid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

Familiefar og forbrugerfrekvens

41-årige Kasper Ørtvig er gift og har fire børn. Hans far bor på Bornholm, svigerfamilien på Fyn, og i Sverige ligger familiens ødegård, hvor han gerne søger hen. Han er tit på vejen og ofte på farten.

BroBizz står over for store forandringer, når man i 2019 skal realisere en række digitale visioner, som skal gøre BroBizz til et bredt og sammenhængende transportkoncept. I dag har hver tredje danske bil en BroBizz i forruden, og snart skal den kunne meget mere.

»I dag er BroBizz mest kendt for betaling af passagerer på Storebæltsbroen, men jeg ser et stort potentiale for at udbrede paletten af services hos nye partnere inden for transport,« fortæller Kasper Ørtvig.

Trods visse ligheder er blandt andet forbrugerfrekvensen og konkurrencedynamikken væsentligt anderledes hos BroBizz end med mobilerne fra Ørtvigs fortid.

»Vi har allerede det rigtige hold, så nu handler det om at lægge en plan og være målrettet og eksekvere den. Der er rigtigt mange muligheder, så den største opgave bliver i virkeligheden at skulle prioritere,« siger Kasper Ørtvig, der ligeledes nævner en sidste afgørende opgave:

Han skal udfordre tanken om dimsen i forruden med sin digitale og kommercielle tankegang, som han udfordrer de mange tusinde deltagere hvert år i Vasaløbet.