BroBizz vil gøre det nemmere at være bilist i Danmark og udlandet

BroBizz' nye administrerende direktør, Kasper Ørtvig, varsler nye servicer til de en million kunder, som i dag bruger BroBizz til at betale på de store broer. Visionen er, at den også skal kunne virke i forbindelse med parkering, betalingsveje i udlandet og adgang til færger.

ørtvig topzzzz
Kasper Ørtvig varsler ny digital strategi hos BroBizz. Visionen er, at en BroBizz-aftale skal kunne bruges til blandt andet at betale for parkering og færgerejser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Den 1. januar 2019 tiltrådte Kasper Ørtvig som ny administrerende direktør i BroBizz, der i dag er mest kendt for at være en nem og billigere betalingsløsning for bilister over Storebæltsbroen.

Ud over den nye mand i førersædet byder 2019 på en ny strategi for Sund & Bælts datterselskab, som blev stiftet i 2008.

BroBizz skal med en ny digital strategi være et bredere sammenhængende transportkoncept, som giver kunderne flere muligheder end blot hjælp over broen.

Ifølge den nye topchef skal bilister med en BroBizz-aftale kunne komme nemmere og billigere rundt i hele Danmark, men også i Europa – særligt med fokus på Skandinavien.

»Vi kigger både på nye færgeruter og parkering. Jeg forventer også, at 2019 bliver året, hvor man for første gang kan køre til de syd- og mellemeuropæiske lande og betale vejafgifter via en BroBizz-aftale,« siger Kasper Ørtvig.

Ambitionerne kræver, at der sættes gang i den digitale udvikling. Særligt nummerpladegenkendelse, der kaldes »PayByPlate«, er i rivende udvikling og vil på sigt afløse den fysiske BroBizz-enhed hos mange private bilister. Løsningen blev første gang præsenteret i marts 2018. Derudover arbejdes der på en app, oplyser BroBizz.

»Kameraerne til aflæsning af nummerplader findes allerede ved eksempelvis færgelejer, parkeringsanlæg og tankstationer. Ved at koble det til »PayByPlate« tror vi, at vi kan give vores kunder og partnere stor værdi,« siger den administrerende direktør.

Januar byder på nye tiltag

Allerede senere på måneden kommer der til at ske nye ting med BroBizz, fortæller Kasper Ørtvig, der dog ikke kan løfte sløret for, hvad det er, endnu.

I slutningen af sidste år annoncerede BroBizz et partnerskab med parkeringsselskabet Apcoa, der ejer Europark. Og den slags aftaler forventer Kasper Ørtvig, at der kommer flere af.

Gennem partnerskaberne vil man kunne betale sin parkering via sin BroBizz, hvordan man også vil opnå rabatter, som det kendes fra Storebæltsbroen.

»Vi ruller videre med en partnerskabsmodel frem for selv at drive f.eks. parkering. Det samme gør sig gældende med nye færgelinjer, tankstationer, vaskehaller og så videre,« fortæller Kasper Ørtvig, der på sigt håber, at bilisterne gennem BroBizz-aftalen vil kunne betale alle de udgifter, man som bilist støder på i trafikken.

BroBizz skal ligeledes kunne betale vejafgifter rundt i Europa, men det bliver i første omgang med fokus på erhvervsmarkedet, mens man på sigt arbejder på også at kunne tilbyde det til privatbilisterne.