Ny nedlukning kan presse kendt dansk cateringfirma til fyringer: »Nu gør det virkelig ondt«

Nye stramninger, der skal hjælpe med at bekæmpe coronasmitten, rammer cateringfirmaet Jespers Torvekøkken hårdt. Også Torvehallerne i centrum af København forventer færre kunder i den kommende tid.

Fremover skal kunderne i Torvehallerne holde to meters afstand til hinanden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De nye, hårdere restriktioner, som tirsdag blev meldt ud fra regeringen, vil få alvorlige konsekvenser for cateringvirksomheden Jespers Torvekøkken, der er Danmark største producent af frokostkuverter. Administrerende direktør Ronny Saul siger, at lige nu dækker hjælpepakkerne langtfra virksomhedens omkostninger, og konsekvensen kan blive nye fyringer.

»Det er overordnet en meget trist situation, men der hvor jeg bliver frustreret er, at der er kommet den her opfattelse af, at regeringen giver hjælpepakker, og så kommer vi alle sammen nemt igennem. Den opfattelse er grundlæggende bare forkert. Det her koster os masser af penge,« siger Ronny Saul.

Regeringen har på et pressemøde tirsdag meldt om nye tiltag for at få bugt med coronasmitten i samfundet. Risikoniveauet er hævet til niveau 5, hvilket er det højeste niveau, og derfor er anbefalingen blandt andet, at flest muligt arbejder hjemmefra.

»Vi bliver ramt helt vildt af, at folk bliver sendt hjem og ikke spiser på arbejdspladsen. Med det, som er meldt ud i dag, kommer vi til at falde igen, og lige nu gør det virkelig ondt,« siger Ronny Saul.

Jespers Torvekøkken har blandt andet mange kantiner som kunder. Nogle er stadig åbne, mens andre som for eksempel CBS, Aarhus Universitet og andre skoler er lukkede. Normalt leverer virksomheden 6.500 kuverter – et tal som er faldet til 3.000, og som i de næste uger vil dykke yderligere, lyder det fra direktøren.

Lønkompensation er ikke nok

Men selvom virksomheden får lønkompensation, er det ikke nok til at undgå tab. Jespers Torvekøkken har nemlig to udfordringer. Den ene er, at kun op til 30.000 kr. af medarbejdernes løn bliver dækket. Den anden er, at kompensationsordningerne kun dækker 75 procent af de medarbejdere, der er ansat som funktionærer og 90 procent af de timebetaltes løn.

»Det er frustrerende, at lønomkostninger til dem, som jeg sender hjem, ikke bliver dækket. Jeg forstår ikke, hvorfor lønkompensationen ikke er 100 procent eller som minimum 90 procent for alle. For både funktionærer og timelønnede er vel lige relevante medarbejdere,« siger Ronny Saul.

Virksomheden er de senere år vokset kraftigt og har været inde i en god udvikling. Men nedlukningerne i foråret betød, at 80 medarbejdere blev afskediget. Nu er yderligere stillinger truet.

»Lige nu taber jeg penge, og jo mere jeg mister, jo større er risikoen for, at jeg bliver nødt til at fyre medarbejdere. Vi kan ikke drive en virksomhed, der lige nu taber penge, også selvom vi indtil det her var en super sund forretning,« siger Ronny Saul.

Torvehallerne forventer færre kunder

Også hos Torvehallerne i centrum af København er situationen problematisk. Her kommer kunderne blandt andet til at mærke de nye restriktioner med de nye krav om en afstand to meter i dagligvarebutikker.

»Det er ikke det øgede afstandskrav i sig selv, der har påvirket omsætningen gennem de seneste måneder, men hele nedlukningen og opfordringen til at blive hjemme og handle online. Vi forventer færre kunder i forbindelse med de nye restriktioner, men oplever generelt, at kunderne er helt vant til at overholde reglerne og føler sig trygge, når de handler i Torvehallerne,« hedder det fra Lotte Eiskjær Andersen, direktør i Torvehallerne.

Hun siger, at Torvehallerne lige nu kigger på, om noget skal ændres, efter at de nye restriktioner er indført.

»Vi er i gang med at justere vores eksisterende forholdsregler. For eksempel placerer vi gulvklæb med mere afstand og laver ny speak i højttalerne, der beder folk holde mere end to meters afstand til hinanden. Herudover opfordrer vi alle til at spritte af og bære mundbind. Vi har et passende antal opsynsvagter, som sørger for at hjælpe vores kunder med at overholde de gældende retningslinjer. For eksempel udleverer de mundbind, hvis man har glemt sit eget,« fortæller Lotte Eiskjær Andersen.

Hun siger, at mange af de forretningsdrivende har det svært i Torvehallerne, men at det er lille lyspunkt, at kunderne under nedlukningen generelt har efterspurgt fødevarer af højere kvalitet.

Tidligere tirsdag lød det fra både DI og Dansk Erhverv, at de nye restriktioner vil blive en ny hård prøvelse for de danske virksomheder. Organisationerne opfordrede samtidig til, at der skal være tilstrækkelig kompensation til de pressede virksomheder.