Ny Lundbeck-topchef om opkøbsjagt: Vi er ikke desperate

Lundbecks nyansatte topchef, Deborah Dunsire, har fået en temmelig vanskelig og bunden opgave: Hun skal finde ud af, hvordan det danske medicinalskab skaber vækst på den anden side af 2020. Det mest sandsynlige er, at Lundbeck-chefen vil løse den udfordring med opkøb.

Lundbecks nye topchef, Deborah Dunsire, har som hovedopgave at finde frem til, hvordan det danske medicinalselskab skal skabe vækst på den anden side af 2020. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lundbeck/handout
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kåre Schultz skulle rydde op, effektivisere og skære til. Som en trold af en æske hoppede den nu forhenværende Lundbeck-topchef lige lukt ind i Lundbecks historiebøger for godt tre år siden med en gigantisk spareplan under armen.

»Vores indtjening er ikke god nok. Derfor reducerer vi omkostningerne alle de steder, vi kan,« sagde Kåre Schultz i august 2015.

Der er siden kommet styr på finanserne, men Lundbecks ledelse har nu fået et nyt problem på hænderne, som ligger og gløder på den nye Lundbeck-topchef, Deborah Dunsires, skrivebord.

Udfordringen lyder lidt forenklet: Hvad skal Lundbeck reelt leve af på den gode side af 2020?

Det spørgsmål kommer den nye Lundbeck-topchef først for alvor til at svare på i begyndelsen af det nye år, når hun i forbindelse med selskabets årsregnskab løfter sløret for, hvilken strategi hun vil trække det danske medicinalselskab ind i fremtiden med.

Den nye topchef kan dog sige så meget, at hun fokuserer på tre kerneområder.

»Vi har fokus på tre søjler: Vi kigger på, hvordan vi kan maksimere vores nuværende produkter på markedet. Vi vil også tage fat i vores pipeline og se, om der er mulighed for at accelerere visse projekter, så vi kan finde en mere strømlinet vej til markedet. Derudover kigger vi også på ekstern innovation. Jeg lukker ingen døre i forhold til, om det kan være licensaftaler, partnerskaber eller opkøb,« siger Deborah Dunsire.

Har milliarder på kistebunden

Lundbeck har lige nu godt 5,3 milliarder kroner i pengekassen, som potentielt kan bruges på opkøb af nye midler. Årsagen til, at fokus på opkøb i Lundbeck igen er højaktuelt, er, at Lundbeck i oktober leverede noget af et studieflop med en potentiel pille mod skizofreni.

Det er dermed anden gang på godt to år, at Lundbeck snubler tæt før målstregen med en fremskreden lægemiddelkandidat.

Flere analytikere peger på, at jeres senfase-pipeline ser noget rusten ud efter det seneste studie-flop med jeres skizofrenimiddel. Hvad mener du om den sag?

»Jeg tror, at alle virksomheder i den her branche ville elske at have mere i deres senfase-pipeline. Det er ikke anderledes med os. Men jeg mener, at Lundbeck står på et solidt fundament med projekter i vores egen pipeline, som vi har mulighed for at accelerere. Alle virksomheder i biotek- og medicinalindustrien trækker også ekstern innovation ind, hvilket vi selvfølgelig også vil fortsætte med at gøre,« siger Deborah Dunsire.

Lundbeck-topchefen peger på, at hun står på et stabilt finansielt fundament i en situation, hvor der i det danske medicinalselskab samtidig hersker en meget stram disciplin, når det gælder omkostningssiden.

»Derfor kan vi med omtanke investere i vores egen pipeline og eksterne muligheder uden en form for følelse af desperation eller panik, der kan lede os til at tage dårlige beslutninger, som ikke skaber værdi,« siger Deborah Dunsire.

Den internationale investeringsbank J.P. Morgan skrev tidligere på året i et analysenotat, at I burde overveje en noget mere aggressiv opkøbsstrategi, hvis jeres sats på skizofrenipillen skulle fejle. Er du enig i den analyse?

»Vi kigger på vejen til vækst med en fornemmelse af, at det er presserende, men at der ikke er grund til desperation. Vi sidder ikke på vores hænder, men vi handler heller ikke i hastværk uden at have fundet det rigtige, strategiske match,« lyder det fra Lundbeck-topchefen.

Er det realistisk, at Lundbeck med udgangspunkt i den nuværende pipeline kan sende et nyt produkt på markedet inden for de næste tre-fire år?

»Lige nu kigger vi på vores egen pipeline med det sigte, om der er mulighed for at accelerere projekter, så jeg kan ikke give dig en tidslinje her og nu. Vi har et par pipeline-produkter i fase II, hvor vi kigger på, om vi kan gøre tingene anderledes,« siger Deborah Dunsire.

Lundbecks nye topchef gav onsdag sig selv en flyvende start i den danske medicinalkoncern, da hun med sin første regnskabspræsentation som frontfigur kunne præsentere investorerne for en opjustering af selskabets resulater for 2018.

Onsdag eftermiddag falder selskabets aktie dog med omkring fem procent i et ellers overvejende positivt marked.