Nu rammer fyringerne i SAS – se her, hvem der bliver hårdest ramt

Mandag formiddag er i alt 1.593 danske medarbejdere hos SAS blevet afskediget. Det er lidt færre end tidligere meldt ud. Aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen fremhæver, at situationen er meget svær for de afskedigede piloter.

Coronakrisen har ramt SAS hårdt, og mange fly har været parkeret. Mandag ramte krisen så medarbejderne med en større afskedigelsesrunde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen

Coronakrisen gør ondt på SAS og de ansatte. Mandag kom de ventede opsigelser, der rammer i alt 1.593 danske medarbejdere. Det drejer sig om 176 piloter, 684 kabineansatte, 586 ansatte på landjorden samt en række andre medarbejdere, herunder administrativt personale.

Det fremgår af en meddelelse, som SAS netop har udsendt. Fyringsrunden er tidligere blevet annonceret af SAS, men det er først nu, at der bliver sat konkrete tal på.

»Det er en trist dag i SAS' historie. Vi har i dag måttet sige farvel til et stort antal loyale, værdsatte og dygtige medarbejdere. Coronakrisen har ramt SAS med så stærk kraft, at vi nu kæmper for vores overlevelse. Vi forventer først, at efterspørgslen efter flyrejser er tilbage i løbet af 2022, og derfor bliver vi nødt til at nedskalere vores virksomhed drastisk,« hedder det i en kommentar fra SAS.

Selskabet understreger, at det i april blev meldt ud, at der var tale om 1.700 fuldtidsstillinger i Danmark. Så slemt blev det heldigvis ikke.

»Efter gode og konstruktive forhandlinger med vores fagforeninger ender tallet af opsagte fuldtidsstillinger på 1.420, da en del medarbejdere har valgt frivillig opsigelse, frivillig orlov eller at gå på deltid. Det er meget positivt, at vi har kunnet mindske antallet af afskedigelser gennem forhandlinger og dialog, men det er enormt trist, at det stadig er så stort et antal medarbejdere, vi nu skal sige farvel til. I takt med at efterspørgslen stiger igen, håber vi på at kunne byde medarbejdere velkommen tilbage til SAS,« hedder det videre i meddelelsen.

SAS fremhæver, at inklusive frivillige opsigelser svarer nedbemandingen til 1.420 fuldtidsstillinger. SAS har ikke yderligere kommentarer.

Som tidligere beskrevet i Berlingske har coronakrisen ramt SAS hårdt. Der blev mere eller mindre lukket ned for flyrejser, og mange fly har stået parkeret på landingsbanen i Københavns Lufthavn. Alvoren blev understreget af selskabet i begyndelsen af april.

»Lidt over en måned er gået, siden vi begyndte at blive hårdt ramt af coronakrisen, og vi er nu i en situation, som vi aldrig før har oplevet. For første gang i SAS' historie tilbyder vi ingen planlagte internationale flyvninger,« lød det dengang fra SAS-topchef Rickard Gustafson i en pressemeddelelse.

Siden er det langsomt begyndt at gå den anden vej. Det skete, da der blev indgået en aftale om lempelse af rejsevejledningerne og grænselempelser i det hele taget. SAS er derfor begyndt at åbne ruter til rundt omkring i Europa.

Ingen steder at gå hen

Aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen fremhæver, at det er en meget svær situation, som ikke bare SAS, men hele luftfartsbranchen står i.

»Det her er en kæmpemæssig overlevelseskamp i hele luftfartsindustrien. Uden statsstøtte med garantier og hjælpepakker vil der ikke være ret mange andre selskaber end Ryanair, Easyjet og Wizz tilbage. Det er den største krise nogensinde,« siger Jacob Pedersen.

»Det er en krise, som flyselskaberne kan se ikke bliver bedre før langt ind i 2021 og formentlig også 2022. Det giver ikke mening, at regeringerne skal sende penge ind i SAS, hvis de bliver ved med at køre med underskud. Derfor er SAS nødt til at skille sig af med massevis af medarbejdere, før markedet er tilbage fra før corona,« siger Jacob Pedersen, der fremhæver, at for de afskedigede piloter er situationen ekstra svær. Der er ikke rigtigt nogen steder at gå hen.

Meddelelse fra SAS

»Efter gode og konstruktive forhandlinger med vores fagforeninger ender tallet af opsagte fuldtidsstillinger på 1.420, da en del medarbejdere har valgt frivillig opsigelse, frivillig orlov eller at gå på deltid.«


»Den her branche ligger ned, og der kommer til at gå mange år, før der bliver mangel på piloter igen. Især for den specialiserede del af piloterne bliver det meget svært. Ser man ind i 2022, kan SAS komme til at bruge ni ud af ti fly igen. Det gør, at SAS får brug for mere end halvdelen af medarbejderne igen, og selskabet vil forsøge at genansætte medarbejdere, men det bliver på nogle lidt mere globale vilkår end danske,« siger Jakob Pedersen og påpeger, at det for piloternes vedkommende ikke handler så meget om lønnen hos SAS.

»Det handler mere om fleksibilitet. Det her er en industri, hvor der er mere behov for at flyve mere på nogle uger end andre. Hvis du ikke kan, hænger det ikke sammen,« siger Jacob Pedersen.

Han mener, at SAS kommer til at tabe ti mia. kroner på coronakrisen. Og han fremhæver, at SAS på længere sigt kan blive ramt af, at selskabets forretningsmodel i høj grad bygger på at transportere skandinaviske forretningsrejsende. Men med coronarkisen har digitale møder også for alvor gjort deres indtog, og det kan fortsætte efter krisen, og så vil der ganske enkelt være færre rejsende til SAS.

Klar opfordring til regeringen

Blandt de afskedigede er ligeledes 115 HKer. HK understreger, at det var ventet, men formanden for HK Privat Simon Tøgern sender samtidig en klar besked til regeringen. Det er vigtigt med en seriøs og ambitiøs redningsplan for luftfarten.

»Luftfartspakken fra sidste uge er slet ikke ambitiøs nok. Danmark risikerer at miste sin helt centrale placering i luftfarten i Europa, hvis der ikke tænkes hurtige og markante indsatser, så luftfartsbranchen kan komme på vingerne igen,« siger Simon Tøgern.

Han fremhæver samtidig, at regeringen skal få ryddet op i de sædvanlige snubletråde, så de ledige hurtigt kan komme i gang med noget efter- og videreuddannelse.