Coronakrisen kaster fortsat kæmpe skygger over SAS: »Det er en krise af uset karakter«

SAS er hårdt ramt af coronakrisen. Alene i marts havde flyselskabet 60 procent færre passagerer sammenlignet med marts 2019. Hvis situationen forlænges, er den redningskrans, som den svenske og danske stat har smidt ud, ikke tilstrækkelig til at holde liv i SAS, lyder det fra direktør.

SAS er hårdt ramt af coronakrisen. Størstedelen af medarbejderne er sendt hjem, de fleste fly står på jorden, og selskabet har nu indstillet alt billetsalg. Det betyder, at der stor set ikke kommer nogen penge ind – og at de derfor står over for en kæmpemæssig økonomisk krise. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

Lukkede landegrænser og et kæmpemæssigt fald i efterspørgslen har gjort, at den globale luftfart lider store økonomiske kvaler under coronakrisen.

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS er hårdt samt som følge af virusudbruddet, hvilket skinner klart igennem i de nyeste trafiktal for marts.

I marts fløj SAS blot med cirka en million passagerer, hvilket er 60 procent færre passagerer end normalt i marts.

Næsten alle SAS-flyvninger står til at blive annulleret i løbet af april. De få fly, der vil lette i perioden, vil være enkelte indenrigsruter i Norge og Sverige.

Ifølge SAS' topchef, Rickard Gutafson, er selskabets udfordringer tæt forbundet med uvisheden. Således er det en tåget fremtid, de kigger ind i, og den kan være svær at planlægge sig udenom.

»Lidt over en måned er gået, siden vi begyndte at blive hårdt ramt af coronakrisen, og vi er nu i en situation, som vi aldrig før har oplevet. For første gang i SAS' historie tilbyder vi ingen planlagte internationale flyvninger,« lyder det fra Rickard Gustafson i en pressemeddelelse, som SAS sendte ud tirsdag.

Den danske koncerndirektør, Simon Pauck Hansen, understreger, at luftfartsbranchen samlet set er ramt af en »dimension af krise af uset karakter«.

»I øjeblikket er det sådan, at 90 procent af vores fly står parkeret i lufthavnene rundt om i Skandinavien,« siger han til Berlingske.

»På en normal måned har SAS omkring fire milliarder svenske kroner i omsætning. Men nu har vi jo ikke nogen produktion og derfor ikke nogen omsætning i virksomheden,« lyder det fra Simon Pauck Hansen.

Uvis fremtid

Grundet den massive nedgang i omsætningen søger SAS at justere omkostningerne i »videst muligt omfang«.

Det har blandt andet betydet, at knap 11.000 medarbejderne i Skandinavien er midlertidigt opsagt. Dertil har SAS givet besked om, at cirka 120 stillinger i Sverige vil blive fjernet permanent.

Ifølge Simon Pauck Hansen kan det endnu ikke afvises, at der er flere permanente afskedigelser i vente.

Havde det ikke været for den støtte på godt tre milliarder kroner, som den svenske og den danske regering satte i værk i midten af marts, ville SAS formentlig ikke kunne holde sig oven vande.

Det betyder imidlertid ikke, at SAS er ude af farezonen.

Den økonomiske støtte er nemlig kun et plaster på det blødende står, som ikke er tilstrækkelig, hvis situationen forlænges, lyder meldingen fra SAS.

»Spørgsmålet er, hvor hurtigt vi kan øge vores produktion til mere normale niveauer. Det ved vi jo ikke endnu, derfor må vi også forberede os på, at det kommer til at tage tid, inden luftfarten er tilbage i normale luftlag,« siger Simon Pauck Hansen.

Situationen sættes særligt på spidsen, fordi der netop ikke kommer nogle penge ind i kassen, eftersom der er lukket for billetsalget.

»Lige nu er virkeligheden, at vi ikke sælger nogle flybilletter. Det er, uanset om du skal flyve i december, oktober eller til sommer. Der er ikke nogen i markedet, som er villige til at købe en flybillet på nuværende tidspunkt, og det er klart, at det dræner vores likviditet. Derfor er det vigtigt for os, at der kommer klarhed om, at der kommer en åbning, og at vi får mere at vide om, hvornår det sker. Selvfølgelig hedder det »jo før, desto bedre«,« siger Simon Pauck Hansen til Berlingske.

Både den svenske og den danske regering har meddelt, at de står klar med mere økonomisk hjælp, hvis det bliver nødvendigt for SAS. Den svenske og danske stat ejer tilsammen en tredjedel af selskabet.