Nu kommer der mærke på god dataetik i danske virksomheder

Det nye D-mærke, som garanterer ordentlig it-sikkerhed og ansvarlig behandling af data, lanceres noget forsinket onsdag. Det skal skaffe danske virksomheder konkurrence- og eksportfordele.

Det handler om at skabe tillid og tryghed, når det nye D-mærke for digital ansvarlighed, ordentlig, redelig og etisk databehandling nu er klar, så danske virksomheder over for kunder og brugere kan garantere, at de både har styr på it-sikkerheden og behandler folks data ordentligt.

Ligesom økologiske varer bliver kvalitetsstemplet med Ø-mærket, skal digitale varer nu have et D-mærke – hvis de vel at mærke udvider den digitale ansvarlighed med ordentlig dataetik, som mærket skal fremme, samtidig med at det skal give danske it-udviklere og -virksomheder konkurrence- og eksportfordele.

Det nye D-mærke, som har været et års tid undervejs, bliver lanceret 22. september – med halvandet års forsinkelse i forhold til de oprindelige planer. Der er tale om det første af sin art i verden, som kobler it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse sammen i ét mærke.