Danmark vil mærke god dataetik fra 2020

Danske virksomheder skal fra foråret 2020 som formentlig de første i verden med et nyt mærke kunne vise, at de behandler indsamlede data ansvarligt og har styr på IT-sikkerheden.

Ansvarlig brug af kundernes data og styr på IT-sikkerheden er nøgleordene bag det kommende mærke, som virksomheder skal kunne bruge for at skilte med, at kunderne trygt kan handle hos dem. Det nye mærke vil være klar i løbet af foråret 2020. Arkivfoto: Iris/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Lasse Kristensen

Med et nyt mærke skal danske virksomheder kunne vise, at de har styr på IT-sikkerheden, og at de behandler data ansvarligt.

Takket være en donation på 18 millioner kroner fra Industriens Fond vil et sekretariat, som skal varetage mærkningsordningen, være på plads i løbet af de første tre måneder af 2020, og så vil man kunne skilte tydeligt med, at etikken er i orden, så forbrugerne og andre virksomheder trygt kan vælge at handle her.

Styrker tilliden og løfter IT-sikkerheden

»Som kunde skal man nemt kunne se, om de virksomheder, man handler hos, behandler personlige data ansvarligt. Samtidig skal det være lettere for virksomheder at gøre opmærksom på, at de gør sig umage med IT-sikkerheden. Ambitionen er at give et meget tiltrængt og solidt løft af IT-sikkerhed i erhvervslivet i bredeste forstand, styrke tilliden og ultimativt gøre IT-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse til en dansk styrkeposition,« siger Janus Sandsgaard, fagchef for IT og digitalisering i Dansk Erhverv, der er arbejdsgiverorganisation for 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer.

Det er Dansk Erhverv, SMVdanmark og Dansk Industri, der har søgt om pengene hos Industriens Fond, så et længe næret ønske om en mærkningsordning kan komme i stand herhjemme.

»Data giver nogle fantastiske muligheder for, at både myndigheder og virksomheder kan målrette alt fra sygdomsbehandling til forbrugerprodukter, så det bedst muligt passer til det enkelte menneske. Men med store datamængder følger også et stort ansvar, og desværre har vi set nogle opsigtsvækkende eksempler på, at det ansvar ikke er blevet løftet godt nok,« siger Lars Frelle-Petersen, digital direktør i Dansk Industri (DI).

Han håber, at mærket vil skabe større efterspørgsel efter digital ansvarlighed, og tror, at tillid til data kan blive en vigtig konkurrencefordel for Danmark.

For at få det nye mærke skal virksomhederne leve op til en række kriterier, der både adresserer IT-sikkerhed og ansvarlighed i datahåndteringen. Kriterierne vil blive endeligt fastlagt i løbet af de kommende måneder. Bl.a. får det betydning, i hvor høj grad IT-sikkerhed er noget, som virksomhedernes ledelse trager sig af, og i hvilket omfang kunder og samarbejdspartnere har kontrol over deres egne data.

Digitale virksomheders »økomærke«

Initiativet bakkes op af regeringen.

»Vi sætter hele tiden digitale spor og afgiver mange former for data. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne kan føle sig trygge ved den måde, virksomheder behandler deres personlige data på. Tanken med den kommende mærkningsordning er at gøre det nemmere for forbrugerne at vælge virksomheder, som opfører sig ansvarligt, når det gælder dataetik. Samtidigt vil mærket gøre det mere attraktivt for virksomhederne at styrke deres indsats i forhold til IT-sikkerhed og dataansvarlighed,« siger erhvervsminister Simon Kollerup (S).

Han håber, at det nye mærke vil blive for de digitale virksomheder, hvad økomærket er i fødevarebranchen.

Mærket, som altså indføres om et halvt års tid, kommer, efter at en ekspertgruppe om dataetik i november 2018 anbefalede den tidligere regering at gå videre med tanken. Siden har der været arbejdet på at skaffe bred enighed og rejse penge til mærkningsordningen, der sandsynligvis er den første af sin art i verden.

Også Forbrugerrådet Tænk bakker op om mærkningsordningen og involveres i det videre arbejde med at få mærket udbredt.