Digital ansvarlighed skal være et dansk varemærke

Regeringen opretter et uafhængigt Dataetisk Råd, som skal sikre, at data, kunstig intelligens og nye teknologier bruges etisk forsvarligt i virksomheder og det offentlige. Målet er både at sikre danske virksomheder internationale konkurrencefordele og sørge for, at danskerne kan have tillid til offentlig digitalisering.

Ansvarlig brug af data blandt både virksomheder og i det offentlige skal være et dansk adelsmærke. Det skal det nye Dataetisk Råd være med til at sikre. Arkivfoto: Iris/Ritzau Scanpix Fabrizio Zanier

Danmark skal fastholde sin digitale førerposition og sikre sig nye eksportmuligheder ved at blive verdensmester i dataetik. Derfor nedsætter regeringen nu et Dataetisk Råd, som skal sørge for, at alle de ømtålelige diskussioner konstant bliver bragt op.

12 eksperter med bred viden og indsigt på hver deres område bliver samlet for fire år i Dataetisk Råd, der skal se på muligheder og risici ved at bruge data, samtidig med at den generelt høje tillid til, at data indsamles, bruges og opbevares ordentligt, forsvarligt og gennemskueligt, bevares og styrkes. De første ti rådsmedlemmer er allerede udpeget og får den mangeårige borgerrådgiver i Københavns Kommune, Johan Busse, som formand.