Nu dropper YouSee og Spies også YouTube-reklamer: Vil ikke sættes i forbindelse med pædofili

En række store virksomheder har droppet YouTube-reklamer, efter det er kommet frem, at pædofile udnytter platformens kommentarspor til at dele børneporno.

Rejsebureauet Spies vil ikke længere reklamere for deres rejser på YouTube. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Rievers Ritzau/Scanpix

Både rejsebureauet Spies og YouSee dropper nu at reklamere på YouTube.

Det sker, efter det i denne uge blev afsløret, at nogle af de uskyldige videoer, som private deler på hjemmesiden, bliver udnyttet af pædofile.

Dermed slutter de danske virksomheder sig til McDonald's, Nestlé og Epic Games, der ifølge Politiken også har trukket sig fra platformen.

Hos Spies er det slut med reklamer på Youtube, før platformen kommer med en garanti for, at pædofile ikke har frit spil på hjemmesiden.

»Vi er nødt til at have en garanti fra Youtube om, at der ikke kan laves forbindelse mellem vores annoncering, og hvad det end har måttet være, der har gjort det populært i pædofilikredse«, siger Lisbeth Nedergaard, som er kommunikationschef i Spies Rejser, til DR Nyheder.

På Twitter skriver YouSee, at man har taget et lignende skridt.

»Vi har med øjeblikkelig virkning stoppet vores annoncering på Youtube, da vi ikke ønsker vores annoncer afspillet i forbindelse med disse videoer«, hedder det.

YouTube har lukket 400 kanaler

Det er YouTuberen Matt Watson, der tidligere på ugen anklagede platformen for at facilitere seksuel udnyttelse af børn. Han viste, hvordan YouTubes algoritme er bygget på en måde, hvor den anbefaler relaterede videoer, der er populære hos andre brugere med samme præferencer.

Det har haft den utilsigtede effekt, at algoritmen beredvilligt har anbefalet videoer med letpåklædte børn, når den har fornemmet, at brugeren gerne ville se videoer med små piger, der er iført badetøj, dyrker gymnastik eller danser halvnøgne.

Derudover skriver pædofile tidskoder i kommentarsporet, som linker til steder i videoen, de synes er særligt interessante. Det er typisk de steder i videoen, hvor man kan se børnenes underbukser eller bare ben.

Pædofile udnytter også kommentarsporet til at dele links til hjemmesider og videoer med reel børneporno. Derudover skriver de pædofile også seksualiserende kommentarer til videoerne og opmuntrer derved til onlinemisbrug af børn.

Ifølge Financial Times reagerede de store annoncører prompte, da de blev bekendte med Matt Watsons afslørende video.

McDonald's, Nestlé og Epic Games, der står bag det populære spil Fortnite, trak allerede tidligere på ugen stikket på reklamerne.

En talsmand for Epic Games udtalte, at virksomheden har sat sine annoncer på Youtube på pause og kontaktet Youtube og ejeren Google for at få dem til at fjerne denne type indhold fra tjenesten. Det samme har Nestlé ønsket.

Afsløringerne har fået Youtube til at lukke 400 kanaler, og samtidig har virksomheden deaktiveret kommentar-funktionen på millioner af videoer.

»Vi skred omgående ind og slettede konti og kanaler, rapporterede illegale aktiviteter til myndighederne og lukkede for kommantarerne til millioner af videoer, som omfatter mindreårige. Der er mere, der skal gøres, og vi fortsætter med at arbejde på at forbedre og fange krænkelser hurtigere,« siger en talsperson fra Youtube til Financial Times.