Novo Nordisk har fuld fart på i første halvår – opjusterer for resten af året

Novo Nordisk øger salget med ni procent til knap 60 mia. kroner i første halvår, mens driftsindtjeningen voksede med 12 procent. Selv om valutakursudviklingen har en del af æren for væksten, opjusterer selskabet sine forventninger til årets resultater.

Portræt af Lars Fruergaard Jørgensen, koncernchef i Novo Nordisk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Novo Nordisk kom godt ud af første halvår 2019 efter et lidt sløjt 2018. Selskabets omsætning voksede med ni procent målt i danske kroner til knap 60 mia. kr. Fratrukket valutakurseffekter voksede omsætningen med fem pct.

Driftsintjeningen voksede med 12 pct. til 27,7 mia. kr.

Faktisk går det så godt, at Novo Nordisk nu opjusterer sine forventninger til 2019.

»For hele 2019 forventes nu en salgsvækst på fire-seks pct. (mod tidligere to-fem pct.) og en vækst i resultat af primær drift på fire-seks pct. (mod tidligere to-seks pct.), alle opgjort i faste valutakurser,« skriver selskabet i sin regnskabsmeddelelse.

Topchef fremhæver internationalt salg og Ozempic

Væksten i salget er først og fremmest drevet af salget i International Operations, som hos Novo Nordisk omfatter alle regioner uden for Nordamerika. Det er især region AAMEO, som omfatter Afrika, Asien, Mellemøsten and Australien, der trækker væksten, men det kinesiske og det latinamerikanske marked hjælper også godt til. På produktområdet er det blandt andet lanceringen af Novo Nordisks langtidsvirkende diabetesmiddel Ozempic, der er med til at trække væksten op.

Ozempic er nu lanceret i 21 lande og solgte i første halvår for 3,75 mia. kr.

Til gengæld falder salget i USA fortsat. Det skyldes, at salget af insulin er under pres, dels på grund af politisk pres, dels på grund af øget konkurrence.

»Vi er tilfredse med salgsvæksten i første halvår af 2019, som er drevet af alle regionerne i International Operations,« udtaler Novo Nordisks topchef Lars Fruergaard Jørgensen i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet.

»Lanceringen af Ozempic udvider GLP-1-markedet, og vi glæder os over markedets positive modtagelse både i Nordamerika og Europa. Med de fire store kliniske studier i afsluttende faser, vi netop har påbegyndt, fortsætter vi kortlægningen af de kliniske fordele ved semaglutid (Ozempic, red.) på tværs af flere indikationer. De solide finansielle resultater i første halvår af 2019 har givet afsæt for en opjustering af vores forventninger til hele året,« tilføjer Lars Fruegaard Jørgensen.

I årets første kvartal voksede Novo Nordisks omsætning til sammenligning med ni pct. målt i danske kroner til 29 mia. kr. Omregnet til faste valutakurser var der tale om en vækst på fire pct. Driftsindtjeningen i første kvartal landede på 14 mia. kr., en stigning på 14 pct. målt i danske kroner og otte pct., når der tages højde for valutakursudviklingen.

Selskab Kurs Ændr. %

I 2018 oplevede Novo Nordisk flad salgsvækst på nul pct. målt i danske kroner, mens væksten i lokal valuta blev på fem pct. Omsætningen udgjorde sidste år 112 mia. kr. Indtjeningsvæksten var heller ikke prangende. Driftsindtjeningen landede på 47 mia. kr., hvilket var et fald på fire pct. målt i danske kroner og en behersket vækst på tre pct. målt i lokal valuta.

Udskiftning i koncernledelsen

Selskabets koncerndirektør med ansvar for Business Service & Compliance, Lars Green, har i øvrigt opsagt sin stilling for at overtage en toppost uden for Novo Nordisk, oplyser Novo Nordisk. Lars Green bliver dog i Novo-familien og rykker et par hundrede meter hen ad gaden. Ifølge en meddelse fra Novozymes bliver han ny koncernfinansdirektør i selskabet.

Hos Novo Nordisk er Monique Carter, der kom til selskabet sidste år til en post som Executive Vice President for People & Organisation, blevet forfremmet til medlem af koncernledelsen i stedet for Lars Green.