Netflix gør klar til reklameabonnement efter uventet tilbagegang

Verdens største streamingtjeneste har for første gang i ti år færre abonnenter og forventer at sige farvel til yderligere to millioner i løbet af foråret. Derfor bryder selskabet nu med sine principper og arbejder på et billigere abonnement med reklamer – og det er der interesse for, viser danske tal.

Netflix blev med ét 275 milliarder kroner mindre værd oven på et regnskab med den første tilbagegang i abonnentantallet i et årti. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er slut med konstant fremgang for verdens største streamingtjeneste, Netflix, som forventer at skulle sige farvel til flere millioner seere og derfor nu arbejder på at kunne tilbyde et lidt billigere abonnement med reklamer – præcis hvad Netflix altid har forsvoret.

Netflix-aktien styrtdykkede og hakkede 25 procent af selskabets værdi af, svarende til et tab på 40 milliarder dollar (275 milliarder kroner), efter at regnskabet for januar-marts blev offentliggjort tirsdag aften og viste et tab på 200.000 abonnenter – den første tilbagegang i ti år. Forventningen havde været en fremgang på 2,5 millioner betalende brugere.

Og det bliver værre endnu: Netflix forventer i indeværende forårskvartal, at kundetallet falder med endnu to millioner og ender på 219,6 millioner.

Klar til billigere abonnement med reklamer

En del af tilbagegangen skyldes, at Netflix har lukket sin tjeneste i Rusland efter den russiske invasion af Ukraine 24. februar. Det har medført et tab på 700.000 abonnenter.

Netflix rammes dog også af den voksende konkurrence på streamingmarkedet, hvor flere og flere store tjenester bygges op gennem opkøb og fusioner.

Det får derfor nu Netflix til at arbejde på at kunne tilbyde et billigere abonnement, hvor man ser reklamer undervejs, ganske som mange herhjemme kender det fra TV 2 Play, som i årevis har haft med den mulighed.

»De, der har fulgt Netflix, ved, at jeg har været imod den kompleksitet, som reklamer giver, og været en stor fan af enkelheden i abonnementerne. Men, uanset hvor stor en fan jeg er af det, er jeg en større fan af at give forbrugerne et valg,« sagde Netflix' stifter og topchef, Reed Hastings, ifølge nyhedsbureauet Reuters, da han fremlagde regnskabet.

Så meget er streamingtjenesterne faldet i værdi på det seneste. Fold sammen
Læs mere

En nylig undersøgelse, som analysefirmaet Wilke foretog i forbindelse med den store, årlige konference Copenhagen FutureTV, viser, at 24 procent af danskerne vil være interesseret i en streamingtjeneste med reklamer til en lavere pris.

Blandt adspurgte borgere under 40 år ligger interessen på 32 procent. Samtidig melder 45 procent sig interesserede, hvis en tjeneste er gratis.

»Det viser, at der klart er et potentiale og plads til at komme med tjenester, der ikke gør ondt på pengepungen,« forklarede Daniel Ebert Pedersen, forretningsudviklingsdirektør og partner i Wilke.

Ny gratistjeneste får dansk premiere 18. maj

Og netop sådan en tjeneste får 18. maj premiere i Danmark. Pluto TV er et samarbejde mellem ViacomCBS, der står bag Paramount+, og NENT, der har Viaplay og gratistjenesten Viafree.

Pluto TV bliver 100 procent gratis, loves det, og man skal ikke logge ind for at se med på de cirka 70 kanaler, som er med ved lanceringen. De sendes som »gammeldags« tv, hvor man ser med, mens programmerne sendes, og kan konsultere en tv-guide. Annoncerne kan man ikke springe over. Viafree leverer over 7.000 episoder til det samlede udbud.

Netflix er fortsat verdens største streamingtjeneste. I Danmark har 58 procent af alle husstande abonnement, hvilket er uændret fra 2021, viser Wilkes tal. Danmarks Radio bruges af 67 procent, hvilket er to procent flere end i 2021, mens TV 2 Play er tredjestørst med 47 procent af de danske husstande som abonnenter mod 44 procent i 2021. Hvor mange af dem, der har det billigere abonnement med reklamer, fremgår ikke.

Trods Netflix' tilbagegang i kundetallet voksede omsætningen i januar-marts med ti procent til 7,87 milliarder dollar, hvilket var en smule under det forventede.

Netflix har for nylig hævet sine priser, i nogle lande sågar flere gange. Prisforhøjelserne i USA og Canada kostede 600.000 abonnenter. Samtidig er Netflix begyndt at begrænse mulighederne for at dele samme abonnement med andre for derved at tvinge flere til at købe eget abonnement. De sammenlagt 222 millioner betalte abonnementer anslår Netflix selv bliver delt med ekstra 100 millioner husstande, heraf de 30 millioner i USA og Canada.

Konkurrencen mellem streamingtjenesterne skærpes også gennem stadig dyrere egenproduktioner af film og serier, som kun kan ses på den pågældende tjeneste. Netflix vil bruge 19,2 milliarder dollar (132 milliarder kroner) i år på indhold, vurderer eksperter over for den britiske finansavis Financial Times. Streamingtjenesterne brugte tilsammen 50 milliarder dollar (344 milliarder kroner) på nyt indhold i 2021 – 50 procent mere end i 2019.