Rekordmange opsiger streamingabonnementer, fordi krisen kradser

På tre måneder er 1,5 millioner abonnementer blevet sagt op i Storbritannien. Højere leveomkostninger og stigende inflation får mange til at genoverveje, hvad de betaler for, samtidig med at abonnementspriserne stiger.

Disney+ er den streamingtjeneste, der har haft den største stigning i kunder ved udgangen i januar-marts. Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Dyrere mad og højere leveomkostninger får nu konsekvenser for streamingtjenesterne, hvor millioner af abonnementer bliver sagt op for at spare penge på husholdningsbudgettet.

I januar-marts har briterne opsagt 1,5 millioner streamingabonnementer på tjenester som Disney+, Apple TV+ og Discovery+, viser nye tal fra analysefirmaet Kantar.

Dermed er der nu 1,3 procent færre husstande i Storbritannien med mindst én streamingtjeneste, end der var ved årsskiftet, skriver den britiske finansavis Financial Times. 58 procent af husstandene er fortsat med.

Der skal skæres i husholdningsbudgettet

Kantars undersøgelse viser, at opsigelserne frem for alt skyldes ønsket om at spare penge som følge af de stigende leveomkostninger. De unge voksne er blevet særligt bekymrede for at skulle betale for streamingtjenester oven i den årlige tv-licens på 159 pund (cirka 1.420 kroner).

Næsthyppigste grund til at sige et abonnement op er, at det ikke bliver brugt tit nok.

Tv-stationerne BBCs og ITVs fælles tjeneste BritBox mistede i januar-marts flest abonnenter, efterfulgt af Apple TV+ og Discovery+.

Disney+ oplevede dog den største stigning i kunder ved udgangen. På et kvartal var der 12 procent af abonnenterne, som sagde op.

Netflix og Amazon Prime Video havde omvendt det laveste frafald.

Flere streamingtjenester har gjort det dyrere at abonnere, blandt andet med henvisning til de særproduktioner, som de betaler for at kunne levere eksklusivt til deres abonnenter.

Også danskerne fravælger streamingtjenester

Produktionerne af film og serier, som udelukkende kan ses på den streamingtjeneste, der betaler for dem, kræver betydelige investeringer. De skal skille tjenesten ud fra konkurrenterne ved at levere særligt indhold, som man ikke kan se andre steder.

Netflix, som er verdens største streamingtjeneste, har to gange på 18 måneder sat månedsprisen op i Storbritannien, senest fra 10 til 11 pund (omkring 98 kroner).

Konkurrencen bliver også hårdere, fordi stadigt flere tjenester kaster sig ind i streamingkrigen. Den nordiske Viaplay, som Nordic Entertainment Group (NENT) står bag, har planlagt at åbne i Storbritannien senere i år.

Alligevel er antallet af streamingabonnementer igennem længere tid gået tilbage. For et år siden blev 1,2 millioner abonnementer sagt op, mens der i oktober-december 2021 forsvandt 1,04 millioner abonnenter.

I en gennemsnitlig dansk husstand er der nu abonnement på 3,3 streamingtjenester. Heri tælles også DR, som betales over licensen. Det er et fald fra 3,5 tjenester sidste år, viser nye tal fra analysefirmaet Wilke, fremlagt på den store, årlige konference Copenhagen FutureTV i begyndelsen af april.

I alt er der godt 5,7 millioner streamingabonnementer i Danmark, hvilket giver en anslået omsætning på omkring fem milliarder kroner.