Netflix begynder at slå ned på deling af kodeord

Verdens største filmstreamingtjeneste kræver bekræftelse på, at man har lov til at se med på skærmen.

Mange deler deres Netflix-abonnement med andre. Men det må man faktisk ikke ifølge brugerbetingelserne, og det begynder Netflix nu at kontrollere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

»Hvis du ikke bor sammen med ejeren af denne konto, kræver det, at du har din egen konto for at blive ved med at kunne se med.«

Denne besked har flere brugere af verdens største filmstreamingtjeneste, Netflix, fået på skærmen, når de bruger Netflix' tv-app. Det sker, fordi Netflix overvejer at sætte ind over for den omfattende deling af kodeord.

Har hidtil set gennem fingre med det

Mange Netflix-abonnenter deler nemlig deres abonnement og adgangskode med andre – en trafik, som Netflix aldrig har gjort et stort nummer ud af at ville begrænse, selvom det egentlig ikke er tilladt ifølge brugerbetingelserne. Det har nemlig sikret Netflix et stort publikum og været med til at gøre tjenesten til verdens største.

Hvor mange der bruger Netflix på denne måde, står ikke klart.

Ved udgangen af 2020 havde Netflix 203,7 millioner betalende abonnenter, heraf de 66,7 millioner i Europa, Mellemøsten og Afrika. I løbet af 2020 er der kommet 37 millioner nye abonnenter til på verdensplan.

48 procent af danskerne havde i 2020 adgang til at se Netflix, viser tal fra DRs rapport »Medieudviklingen 2020«.

Topchef i 2016: »Vi har det fint med det, som det er«

Alle større streamingtjenester gør det muligt, at man kan oprette forskellige profiler på det samme abonnement, så man hver især kan markere sine favoritter. Brugerbetingelserne siger dog, at delingen kun må ske inden for husstanden.

Det har Netflix dog ikke håndhævet.

»Deling af kodeord er noget, som man er nødt til at leve med, fordi der er så stor lovlig deling af kodeord, hvor man deler med sin kone eller sine børn, så der er ingen klar linje, og vi har det fint med det, som det er,« sagde medstifter af og topchef for Netflix, Reed Hastings, i 2016.

I 2019 meldte Netflix ud, at man vil begynde at se på, hvordan man kan forhindre, at folk deler kodeord.

Endnu kun en test

Lige nu er beskederne til brugerne en test.

»Denne test er lavet for at hjælpe med at sikre, at folk, der bruger Netflix, har tilladelse til at gøre det,« oplyser selskabet til britiske BBC.

Når man ser beskeden, skal man bekræfte at have adgang ved at indtaste en kode, som man modtager via sms eller e-mail. Man kan godt vælge at bekræfte senere, men så vil beskeden dukke op igen.

Kan man ikke bekræfte, at man har adgang til at se med, vil man blive bedt om at oprette et nyt abonnement.