Gigantisk prisstigning på streaming vil brede sig

Den historisk høje ekstraregning på 110 kroner hver måned for abonnement hos Viaplay vil slå igennem hos de danske tv-udbydere, forudser analytiker, selvom det ikke sker straks. Stor tv-krig i Norge med Viaplay i hovedrollen sender truende tegn og er en kopi af det store slagsmål mellem YouSee og Discovery i Danmark.

Viaplay er ude hos 25 procent af danskerne og giver mulighed for adgang til film og serier samt til de tv-kanaler, som Viaplays ejer, den nordiske underholdningskoncern NENT, har, og som har købt store mængder af rettigheder til sportsbegivenheder og -kampe. Viaplay/NENT

De voldsomme prisstigninger, som streamingtjenesten Viaplay rammer danskerne med om en måned, får ikke med det samme afsmitning hos de mange, som har valgt Viaplay som en del af deres tv-abonnement og dermed ikke betaler direkte til Viaplay. Men det kommer senere, vurderer en analytiker, som ser truende tegn i en tv-krig, som netop er brudt ud i Norge med Viaplay i hovedrollen.

»Det kan godt være, at YouSee ikke hæver priserne nu, men det kommer til at ske på sigt. Det samme gælder for Stofa. Den prisstigning, som Viaplay kommer med nu til sine direkte kunder, vil nå YouSee og Stofa i år eller til næste år,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, der rådgiver teleselskaber verden over.