Neobank lægger data frem: Sådan har danskernes købsvaner ændret sig

Neobanken Revolut har præsenteret forbrugsdata fra sine 50.000 danske kunder. De viser store forandringer i forbruget under coronakrisen.

Neobanken Revolut har fremlagt forbrugsdata om danske kunders ændring i forbruget under coronakrisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto/Revolut
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Coronakrisen er årsag til en markant anderledes hverdag, end vi er vant til.

Som en del af nedlukningen af landet har både forretninger, restauranter og mange andre virksomheder stået tomme.

Det betyder, at man som forbruger ikke kan handle de steder, man plejer – men også at man får nogle andre behov end normalt, når man stort set kun er derhjemme.

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har på baggrund af tal fra Danske Bank regnet sig frem til, at faldet i privatforbruget svarer til 170.000 job.

Neobanken Revolut har sammenlignet sine 50.000 danske kunders forbrugsadfærd fra 11. marts til 4. april med tilsvarende 25 dage op til 11. marts, da Mette Frederiksen annoncerede, at store dele af landet skulle lukke ned.

Forandret privatforbrug

Ændringen i forbruget er udregnet i procent ud fra data fra neobankens kunder. Det er derfor ikke det samme, som at den enkelte virksomhed har oplevet samme stigning eller fald overordnet set.

Stigninger:

  • Nemlig.com: + 178 pct.
  • Wolt: + 27 pct.
  • Wish: + 62 pct.
  • Amazon: + 17,5 pct.
  • Steam Games: + 107 pct.
  • Playstation: + 69 pct.

Eksempelvis viser tallene også, at der er et fald på 20 pct. i antallet af køb i supermarkeder, mens det samlede beløb, der er handlet for, er steget med 24 pct.

Fald:

  • 7-eleven: - 47 pct.
  • Flying Tiger: - 84 pct.
  • H&M: - 67 pct.
  • DSB: - 65 pct.
  • Flixbus: - 80 pct.
  • Burger King: - 72 pct.
  • Joe & The Juice: - 59 pct.
  • Lagkagehuset: - 23 pct.
  • Normal: - 48 pct.
  • Magasin: - 73 pct.
  • Restauranter: - 73 pct.
  • Rejser: - 94 pct.
  • Betalinger med fysiske kort: - 39 pct.

Neobanker som Revolut er stadig et ganske ungt koncept sammenlignet med almindelige banker, men bankappen har været på markedet siden 2015. Den digitale bank blev grundlagt af russiske Nikolay Storonsky og Vlad Yatsenko, fordi de to ønskede at bryde med den etablerede bankverden, som Nikolay Storonsky blandt andet kendte fra sin tid som trader hos Lehman Brothers.