Nemlig.com har ansat 1.000 og fået en helt ny kundegruppe i coronaåret. Direktøren frygter ikke tiden efter krisen

Coronakrisen har været med til at give den internetbaserede dagligvarehandel Nemlig.com sit bedste resultat nogensinde. En ny gruppe kunder er begyndt at handle online, og virksomheden har fordoblet antallet af medarbejdere. Direktøren frygter ikke, at færre vil handle online, når krisen er slut.

Nemlig.coms stifter og adm. direktør Stefan Plenge kan fejre, at virksomheden nu har overskud på driften. Arkivfoto: Anne Bæk Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Mens mange danskere har holdt sig indendøre under coronakrisen, har stadig flere fået øjnene op for at gå i supermarkedet online.

Det er godt nyt for Nemlig.com, som ti år efter opstarten nu er begyndt at tjene penge.

Det nye regnskab for det forskudte regnskabsår 2019/2020, der sluttede ved udgangen af juli, viser et overskud på den primære drift på 13,4 mio. kroner, mens omsætningen landede på over to mia. kroner.

Trods et salgsboost under krisen, der betyder, at virksomheden har kunnet ansætte 1.000 flere i år, frygter adm. direktør Stefan Plenge ikke tiden efter virussen, siger han.

I har opnået et overskud på driften på for første gang. Hvad skyldes det?

»Vi har hele tiden vidst, det kun var et spørgsmål om tid, før vi ville nå en tilpas stor omsætning til, at vi ville nå et positivt driftsresultat,« siger Stefan Plenge og uddyber:

»Det nåede vi faktisk allerede, da vi gik ind i regnskabsåret i august 2019. Vi har gennem hele året haft overskud på driftsresultatet på månedlig basis. Da vi ramte corona medio marts, som jo var 7,5 måneder ind i regnskabsåret, var vi faktisk allerede blevet profitable. Det gav et ekstra boost. På den korte bane har vi oplevet, at vores effektivitet dykkede, fordi vi helt naturligt har skullet byde velkommen til så mange nye kollegaer, som lige skulle lære processerne. Det til trods har vi leveret et positivt resultat for hele året, og det er vi rigtigt stolte af.«

Så I ville også have leveret et overskud på driften, hvis coronakrisen ikke var kommet?

»Ja.«

Plenge frygter ikke at kunderne forsvinder, når coronakrisen er slut. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk.

Hvad vil I gøre for at fastholde de kunder, I har fået under coronakrisen, når krisen er slut?

»Vi er meget opmærksomme på, at mange af de kunder, vi har fået, skyldes corona. Derfor er vi utroligt ydmyge over situationen og klar over, at vi skal ekstra op på tæerne for at sikre, at alle de nye kunder – og ikke mindst vores eksisterende, loyale kunder – bliver ved med at få en så god oplevelse som overhovedet muligt. Vi kan se, at vi lykkes med fastholdelsen i et meget stort omfang, og de tilbagemeldinger, vi får, er super positive.«

I kan vel ikke vide, hvad der sker den dag, corona ikke findes længere, og kunderne tør gå ud i de fysiske butikker igen?

»Situationen er sådan, at dagligvarebranchen har haft åben under hele corona. Modsat en masse andre brancher, der har været tvunget til at lukke ned. Det har ikke været svært at handle ind, tværtimod.  Det til trods er kunderne blevet ved med at handle hos os. Derudover så vi hen over sommeren, at smittetrykket faldt drastisk, og at corona fyldte signifikant mindre i danskernes bevidsthed og i medierne, og der vedblev vi med at se en meget stor kundeloyalitet.«

Hvem er jeres nye kunder?

»Vi har fået rigtigt mange nye kunder inden for de kundegrupper, vi allerede havde. Og så har vi set en helt ny kundegruppe, som har løftet sig rigtigt meget. Det er dem, som er plus 65, der i dag er blevet vores næststørste kundegruppe. Det var før en af vores mindste kundegrupper. Det har virkelig været et år, hvor flere forskellige kundegrupper er kommet til, og det er stort set alle kundegrupper, der handler på nemlig.com i dag.«

Det er en klassisk fælde, at vækstvirksomheder bliver kvalt i deres egen succes, når det går for stærkt. Hvordan vil I undgå det?

»Det er vi meget opmærksomme på. Vi har af samme årsag sørget for, at vi ikke er vokset hurtigere, end vi kunne håndtere. Både i forhold til at byde mange nye kunder velkommen, men så sandelig også at byde mange nye medarbejdere velkommen. Det er ikke noget nyt fænomen for os at vokse, det har vi faktisk gjort gennem de sidste mange år og onboardet 2-300 nye kolleger  om året. Det er selvfølgelig ekstra mange kollegaer, vi har budt velkommen i år. Men det er ikke nyt for os.«

Hvem er de nye medarbejdere? Hvad er profilen på dem?

»Det er alle typer af medarbejdere. Vi har fået en hel del nye kolleger fra hotel- og restaurationssektoren, som desværre har oplevet nogle rigtigt hårde måneder under corona. De har kunne søge hos os, hvor vi har kunnet tilbyde mange et job. Det er medarbejdere med et meget stort kundefokus, og de har derfor passet rigtigt godt ind i vores mindset.«

Når du kigger tilbage på året, er der så noget, du ville have gjort anderledes?

»Jeg må sige, jeg er imponeret over den måde, hele organisationen har grebet de muligheder, der er blevet os givet, og har løftet den enorme opgave at hjælpe så mange danskere som overhovedet muligt i den her specielle tid, hvor rigtigt mange ønskede at købe deres varer online i tryghed og ro. Noget, vi nu giver meget stor opmærksomhed, er, at vi i nogle perioder ikke har kunnet levere en lige så god kvalitet, som vi gerne vil. Det har vi enormt stort fokus på at sikre, at den kommer tilbage på et flot højt niveau, sådan at alle – også vores loyale, gamle kunder – vedbliver med at få en super god oplevelse.«

Har du et tal for, hvor mange af jeres leverancer der sker fejl i – varer som ikke af den ene eller anden årsag lever op til jeres standarder?

»Det er ikke et stort tal overhovedet. Det er vores egen forfængelighed om, at vi kontinuerligt ønsker at skabe den absolut bedste oplevelse for vores kunder. Derfor er hver en ting, vi kunne have gjort bedre, ting vi arbejder på. I det store billede er det ikke noget, som på nogen måde har været kritisk, men noget vi har stort fokus på.«

Har du et specifikt tal for det?

»Nej.«

Det findes ikke, det tal?

»Det er ikke noget, vi deler med offentligheden.«

Har I tanker om at udvide ejerkredsen i de kommende år?

»Nej, det går vi ikke med nogen tanker om. Anders Holch Povlsen og jeg har et rigtigt stærkt partnerskab, og vi har en stærk økonomi til at føre de her drømme ud i livet, blandt andet fordi Anders igennem årene ad flere omgange har investeret i selskabet.«

Hvad forventer I at lave af investeringer i den kommende periode? Et stort trecifret millionbeløb, kan jeg forstå?

»Vi skal investere i alle dele af forretningen – vi har særligt fokus på et endnu stærkere logistiksetup, så vi kan hjælpe endnu flere med at få dagligvarerne leveret til hoveddøren. Vi har også store planer om at styrke vores IT-setup og skabe nye fantastiske koncepter, der gør det sjovere at være kunde. Det er nogle ting, vi forventer at lancere i løbet af året, som jeg gerne vil vente med at løfte sløret for,« siger Stefan Plenge.