Nedturen fortsætter i Danske Bank: Taber tusindvis af kunder og tjener markant færre penge

Danske Bank taber tusindvis af kunder og evnen til at tjene penge er styrtdykket på et år, viser Chris Vogelzangs første regnskab i sædet som administrerende direktør.

Fra Folkemødet i Allinge på Bornholm, hvor Danske Banks nye frontduo, topchef Chris Vogelzang og bestyrelsesformand Karsten Dybvad, svarede på spørgsmål. Torsdag gjaldt det halvårsregnskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Efter knap syv uger på posten lægger Danske Banks hollandske topchef Chris Vogelzang for første gang 86 siders regnskab til kontant afregning hos aktionærerne i Danmarks største bank.

Her kan aktionærerne læse, at banken har formået at tjene syv milliarder kroner på de første seks måneder, hvilket er et fald på 24 procent holdt op mod samme periode sidste år.

Samtidig fortsætter kundeflugten fra banken, der på de første seks måneder af 2019 har tabt 13.600 NemKonto-kunder.

Selskab Kurs Ændr. %

Administrerende direktør Chris Vogelzang konstaterer i en meddelelse til aktionærerne, at det første halvår har været »præget af udfordringer med hensyn til både renteniveauet, vores marginaler og de stigende omkostninger til compliance«.

Topchefen bebuder samtidig, at han vil vende tilbage med en opdatering på, hvordan Danske Bank fortsat kan »tilbyde en fremragende kundeoplevelse« og samtidig »bidrage positivt til samfundet, være et godt sted at arbejde for vores medarbejdere og skabe langsigtet værdi for vores aktionærer.«

Det er især i Danmark, at forretningen får drøje hug. I privatkundeforretningen i Danmark tabte selskabet 32 procent på resultatet før skat.

I regnskabet konstaterer banken, at »kundetilfredsheden« stadig er påvirket af den omfattende hvidvasksag, der sidste år kostede topledelsen jobbet.

I 1. halvår 2019 var der en kundeafgang på ca. 13.600 NemKonto-kunder, svarende til 1,0 pct. af Danske Banks NemKonto-kundebase i Danmark. I 2. kvartal 2019 oplevede banken en kundeafgang på ca. 4.300 kunder.

Tidligere på måneden meldte Danske Bank ud, at det var umuligt for banken at komme i mål med forventninger til 2019. Derfor skruede de allerede dengang ned for der mål for resultatet efter skat, så det nu ligger på op mod 15 milliarder kroner. Det er en milliard mindre end den oprindelige forvetning.

Firmaet havde indtægter for 22,3 milliarder kroner i første halvår 2019. Det svarer til samme periode sidste år, og det er derfor markant højere udgifter til hvidvaskbekæmpelse, der blandt andet tærer på selskabets overskud. Derudover var omkostningerne også påvirket af den anslåede godtgørelse til Flexinvest Fri kunder.

Det trækker tråde til sagen, der udløste en fyring af den tidligere vikariende topchef Jesper Nielsen. Danske Bank har efter eget udsagn givet fejlagtig rådgivning til 87.000 kunder, der nu kan se frem til at blive kompenseret med 400 millioner kroner. For en typisk kunde vil der ifølge banken selv være tale om en kompensation i størrelsesordenen 1.000-2.000 kroner.