Musk dansede af glæde, da Tesla åbnede enorm fabrik i Tyskland – nu giver afsløring skår i glæden

Teslas fabrik i Tyskland er kommet i nye problemer, efter at et tysk magasin har bragt en afsløring om arbejdsmiljøet på fabrikken.

Tesla-topchefen Elon Musk dansede af glæde i marts 2022, da Tesla åbnede sin nye fabrik i Grünheide, der ligger omkring 40 kilometer øst for Berlins centrum.

»Danke Deutschland!!« skrev Elon Musk på det sociale medie X.

Fabrikken i Grünheide er Teslas første fabrik i Europa, og det var derfor en stor milepæl for elbilproducenten:

»Tesla vil sikre, at dette (fabrikken, red.) bliver en juvel for Tyskland, for Europa og resten af verden,« sagde Elon Musk i forbindelse med åbningen.

Du kan se en video fra åbningen i toppen af artiklen.

Men nu er der kommet skår i glæden over den nye fabrik.

Elbilgiganten Tesla har nemlig problemer med arbejdsmiljøet på fabrikken. Det skriver det tyske magasin Stern ifølge mediet Der Spiegel.

På baggrund af hidtil ukendte dokumenter fra myndigheder og beredskabstjenester skriver magasinet, at der har været et påfaldende højt antal arbejdsulykker på fabrikken, siden den åbnede.

Ifølge magasinet viser et arkivnotat fra Brandenburgs statskontor for arbejdsmiljø, forbrugerbeskyttelse og sundhed, at fabrikken over en længere periode har oplevet arbejdsulykker på næsten daglig basis. I perioden juni til november 2022 registrerede Tesla-fabrikken mindst 190 ulykker. Indtil videre har der været syv ulykker, som er blevet klassificeret som alvorlige.

Ifølge Stern viser dokumenter desuden, at Tesla-fabrikken i Grünheide har tilkaldt en ambulance eller en helikopter hele 247 gange det første år efter åbningen.

Omregnet til antallet af ansatte er det tre gange så mange nødsituationer – over en tilsvarende periode – som eksempelvis Audis fabrik i Ingolstadt har oplevet, skriver Der Spiegel.

Stern skriver yderligere, at rapporter fra beredskabstjenester løfter sløret for voldsomme detaljer i en række af arbejdsulykkerne. Det fremgår blandt andet, at en trækasse på 50 kg faldt ned i hovedet på en medarbejder fra flere meters højde, ligesom en anden medarbejder fik smeltet aluminium ned over sin fod. 

Der er også medarbejdere, der er blevet forbrændt, og som har fået saltsyre på sig.

Yderligere er der eksempler på arbejdsulykker, hvor det har været nødvendigt at foretage amputationer efterfølgende.

Distriktschefen for det tyske metalarbejderforbund IG Metall i Berlin, Brandenburg og Sachsen, Dirk Schulze, er bekymret over arbejdsmiljøet på fabrikken:

»Denne forekomst af arbejdsulykker er ikke normal,« siger han ifølge Der Spiegel og tilføjer:

»Min største bekymring er, at nogen dør på et tidspunkt.«

Tysklands minister for arbejde og sociale anliggender, Hubertus Heil, siger til Stern, at han er dybt bekymret over sikkerheden på fabrikken.

Gabriel Hesse, talsperson for Brandenburgs ministerium for arbejde, sociale anliggender og sundhed, siger, at antallet af alvorlige arbejdsulykker ikke er specielt foruroligende, hvis man tager fabrikkens størrelse i betragtning. Den beskæftiger cirka 11.000 medarbejdere:

»I betragtning af ​​anlæggets størrelse, det største industrianlæg i Brandenburg, er det ikke unormalt for os,« siger han og tilføjer:

»Vi har ingen indikationer på, at der forekommer et for stort antal brud på arbejdssikkerheden her.«

Siden åbningen i marts 2022 har Tesla desuden registreret 26 miljøulykker.

Sovende slanger

Det er ikke første gang, at den tyske Tesla-fabrik vækker opsigt.

Tesla måtte rydde et større skovareal for at skabe plads til fabrikken, og den lokale miljøgruppe NABU påstod i den forbindelse, at skovrydningen ville udgøre en fare for de overvintrende glatsnoge, der ikke er giftige, og som bliver op til 80 centimeter lange.

Byggeriet af gigafabrikken i Grünheide har også måttet tilpasses flere dyrearters parringssæson, og Tesla har måttet betale for at få flyttet ulve, flagermus og andre dyrearter til andre områder, hvor de kan leve videre i fred.

Der har desuden været store lokale protester mod Tesla-byggeriet, både på grund af skovrydningen, og fordi de lokale frygter, at produktionen af battericeller til elbilerne i en nabofabrik til bilproduktionen vil gøre kraftige indhug i vandressourcerne i området. 

Tesla har derfor skåret vandforbruget ned fra 3,3 millioner kubikmeter til 1,4 millioner. 

Oven i det hele blev der fundet bomber fra Anden Verdenskrig, som med stor forsigtighed skulle fjernes fra byggeområdet.