Millioner til iværksætter skal puste liv i gourmetrestauranternes bundlinje

Iværksættervirksomheden Superb har udviklet et system, der står for digital planlægning af alt, der skal bruges i restaurationsbranchen. Virksomheden startede i 2017, i dag er de i 30 lande og har verdens bedste restaurant som kunde.

»Det er et stort problem i dag, fordi restauranternes systemer ikke snakker sammen, det og meget andet kan undgås med et system som vores. Hvis en restaurant på Kgs. Nytorv har mega travlt, kan det have stor indflydelse på andre restauranter i området,« forklarer Zaedo Musa, adm. direktør i Superb Experience. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Den italienske gourmetrestaurant Osteria Francescana, der pt. rangerer som verdens bedste restaurant, er i selskab med nogle af Nomas restauranter at finde blandt den danske startup Superbs kunder. Virksomheden startede i 2017. I dag har de uden et tungt markedsføringsbudget fået kunder i 30 lande.

Superb har udviklet en samlet softwareløsning til high-end-restauranter, Mange restauranter har i dag booking, varelager, personaleskema, betaling og meget mere skarpt opdelt i forskellige IT-løsninger.

De løsninger taler ofte ikke sammen og giver i øvrigt ikke restauranterne mulighed for at optimere deres forretning med udgangspunkt i data, men det har Superb lavet en løsning på. Den løsning har venturefondene PreSeed Ventures og Seed Capital fået øjnene op for, og de har derfor samlet har investeret ti mio. kroner i projektet.

»Superb kan levere en sammenhængende software, hvor restauranter kan bruge data strategisk til at styre service, økonomi og alt derimellem. Det kan sætte en helt ny standard for branchen og det i et marked, der er i kraftig vækst med store investeringer internationalt. Derfor ser vi et stort globalt potentiale i Superb,« siger Alexander Viterbo-Horten, Investment Manager hos PreSeed Ventures.

Zaedo Musa, iværksætter

»Hvis du eksempelvis inden en tur til Milano har bestilt bord på fire restauranter samtidig, vil restauranterne være klar over det. Det giver dem mulighed for at ringe kunden op, i stedet for at tre af stederne står med et tomt bord til tusindvis af kroner.«


Selv om man driver en restaurant, der kvalitetsmæssigt ligger helt i toppen af fødekæden, er det en branche, hvor det store flertal har svært ved at levere en solid bundlinje.

»60 procent af alle restauranter, der åbner i dag, lukker inden for tre år. Det vil vi gerne være med til at modvirke, og her er intelligent brug af data et nøgleredskab. De fleste restauranter kører med tårnhøj omsætning, så der burde være plads til at tjene penge på bunden,« siger Zaedo Musa, adm. direktør i Superb, som han har bygget op i løbet af sin uddannelse i erhvervsøkonomi og IT på CBS.

Udeblivelser kan undgås

Med Superbs system, der hedder GXM (Guest Experience Management), behøver restauranterne ikke længere gætte på, hvorvidt det bliver en travl aften med udgangspunkt i gisninger baseret på vejrudsigten og sidste års omsætning den pågældende aften. Restauranterne kan aktivt bruge data i deres planlægning, eksempelvis gennem velbegrundede forudsigelser om antal aflysninger og udeblivelser en given aften.

For en restaurant i Osteria Francescanas klasse kan et udeblevet firmandsbord koste restauranten et tab på omkring 10.000 kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: GIUSEPPE CACACE.

»Det kan vi gøre, fordi vi har segmenteret vores produkt til det vi kalder »premiumrestauranter«, som er middel til high-end-restauranter. Så hvis du eksempelvis inden en tur til Milano har bestilt bord på fire restauranter samtidig, vil restauranterne være klar over det. Det giver dem mulighed for at ringe kunden op, i stedet for at tre af stederne står med et tomt bord til tusindvis af kroner,« siger Zaedo Musa.

Selv om restaurationsbranchen er benhård og spækket med konkurrence, kan restauranterne drage store fordele ved at dele data med konkurrenterne. De restauranter, der bruger systemet, kan drage nytte af hinandens data til at forudsige spidsbelastningstidspunkter.

Hvis flere restauranter, der henvender sig til samme segment, ligger i samme område, vil fuldt hus på en restaurant ofte betyde lidt færre gæster på de omkringliggende. Ved at dele data, kan restauranterne undgå unødigt madspild eller vagtsætning af for meget personale, forklarer Zaedo Musa.