Milliardselskab på vej på børsen i foråret

Alt er klar til, at transportvirksomheden Nordic Transport Group går på børsen inden for få måneder. Ledelsen indleder samtidig en meget offensiv vækstplan, der på få år skal fordoble virksomhedens omsætning til mere end ti mia. kr.

NTG er i de senere år vokset fra flere af de største konkurrenter som Scan Global Logistics og Frode Laursen. Her er en lastbil fra NTG på motorvej E45 ved Aarhus. Fold sammen
Læs mere
Foto: BONNERUP CLAUS

Investorerne på det danske aktiemarked vil i løbet af de næste måneder få mulighed for at købe sig ind i en helt ny virksomhed, når transportvirksomheden Nordic Transport Group (NTG) går på børsen. Med en markedsværdi på op mod fire mia. kr. vil der komme pænt med handel i aktien.

NTG bliver børsnoteret gennem det engang lovende biotekselskab Neurosearchs tomme børsskal. Det vil ske gennem en fusion mellem de to selskaber, og planerne er nu så langt, at NTG fredag vil udpege en række investeringsbanker til at udarbejde et børsprospekt, og derefter vil den alternative børsnotering blive gennemført.

»Der er gode muligheder for, at det nu falder på plads. Alternativet for Neurosearch er likvidation af selskabet, og det er ikke interessant for nogen af os,« siger Morten Mathiesen, bestyrelsesformand for NTG.

Neurosearch, der blev stiftet af erhvervsmanden Asger Aamund i 1989 og børsnoteret i 1996, havde oprindeligt en række lovende produkter, men de floppede alle sidenhen. Det har efterladt selskabet som en tom skal med en mindre kontantbeholdning tilbage.

Selskabet har en markedsværdi på godt 100 mio. kr., mens NTG ifølge Berlingskes kilder vil være omkring fire mia. kr. værd. Det betyder, at det nye selskab primært vil være ejet af de nuværende NTG-ejere, mens aktionærerne i Neurosearch i stedet vil beholde deres aktier og få mulighed for at være med på de vækstplaner, som NTG arbejder på.

»Vores klare mål er, at det skal gennemføres inden sommeren. Neurosearch er forholdsvis nem at værdisætte, fordi selskabet allerede er børsnoteret, og derfor er det bare at kigge på værdien af selskabet. Det, som det handler om, er, hvad NTG er værd,« siger Morten Mathiesen.

Adgang til kapital

Nu skal en række banker regne på værdien af NTG og derefter afgøre hvor stor en andel, NTG-ejerne vil få i det børsnoterede selskab. I første omgang vil fusionen ikke betyde, at der kommer flere penge ind i selskabet.

»Det er ikke målet med selve den her proces at få penge i NTGs kasse, men det er at få adgang til at rejse penge på aktiemarkedet. Nu går vi op ad kirkegulvet sammen og bliver gift, og så kan vi tale om, at vi skal have nogle børn, som her er kapitaludvidelser,« siger Morten Mathiensen.

NTG begyndte sidste år at købe op af Neurosearch-aktier og sidder i dag på mere end 20 pct. af aktierne. I begyndelsen ville ejendomselskabet Gefion også overtage Neurosearch børskal, men selskabet trak sig i august i fjor.

Allan Andersen, der er adm. direktør i Neurosearch og bestyrer resterne af selskabet, regner også med, at planerne nu falder på plads, og at aktionærerne i selskabet vil sige ja til NTGs planer på en kommende generalforsamling.

»Jeg forventer inden for den næste måned at kunne offentliggøre noget om, hvordan forløbet vil være. Præcist hvornår det bliver, afhænger af NTG,« siger Allan Andersen.

NTG er i de senere år vokset fra flere af de største konkurrenter som Scan Global Logistics og Frode Laursen. Det er ifølge formanden sket pga. NTGs model med at give medarbejderne store incitamenter.

Væsentlige opkøb

NTG har i 20 lande mere end 60 datterselskaber, som er ejet med mellem 51 og 90 pct. Der er op mod 200 partnere i virksomheden, der arbejder inden for vejtransport og fragt af gods via fly og skibe.

»Vi vil gerne ud at lave væsentlige opkøb, og apparatet skal være klar til, at vi kan lave opkøb,« siger Morten Mathiesen.

Han fremhæver den store succesfulde transportkoncern DSVs offensive opkøbsstrategi, der har løftet DSV op til at være en af Danmarks største virksomheder med en markedsværdi på ca. 95 mia. kr. Det er sket gennem en række spektakulære opkøb i de sidste 20 år – opkøb der flere gange har været større end DSV selv.

Senest har DSV lagt følere ud om at købe schweiziske Panalpina for mere end 26 mia. kr.

»Hvis man kigger på, hvad DSV laver af opkøb, er det forholdsmæssigt den samme type opkøb, som vi gerne vil foretage. Det må gerne være opkøb, der gør os både 50 og 75 pct. større,« siger Morten Mathiesen.

NTG regner med at omsætte for i nærheden af fem mia. kr. i 2018. Men det tal vil komme til at vokse kraftigt i de kommende år.

»Vi skal inden for de næste par år krydse en omsætning på ti mia. kr., fordi vi ellers ikke følger vores egen vækststrategi,« siger Morten Mathiesen.

Han siger, at opkøbene kan ske mange steder på kloden. I begyndelsen af januar overtog virksomheden et selskab i England blandt andet for at imødegå udfordringerne ved Brexit. Og NTG har netop taget det første skridt ind i USA.

»Vi kommer til at starte op i fem byer i USA, og det vil være naturligt, hvis nogle af vores opkøb bliver amerikanske selskaber. Nu skal vi have en sund organisation på plads, og derefter går vi ud og kigger på hvilke opkøb, der er mulighed for at foretage,« siger Morten Mathiesen.

Stifter og adm. direktør Jørgen Hansen sidder før børsnoteringen på 40 pct. af aktierne, Karsten og Morten Mathiesen ejer sammen 30 pct., svenske Stefan Pettersson 15 pct., mens de sidste 15 pct. er ejet af fire privatpersoner.