Det er ingen hemmelighed, at accelerationen på elbilmarkedet er aftaget, og at særligt vestlige elbilproducenter må kæmpe for at få det fornødne antal ordrer i hus. 

I årets første kvartal har både Tesla, Mercedes-Benz og Volkswagen leveret færre elbiler end i første kvartal sidste år, og selv verdens største elbilproducent, Tesla, har måttet indse, at firmaets vækst i år bliver »markant lavere«.

Mens de fleste af Vestens elbilproducenter befinder sig i et markedsmareridt, de ikke kan komme ud af, er stemningen dog anderledes munter hos BMW. 

I det første kvartal af 2024 har BMW nemlig solgt hele 28 procent flere elbiler end i samme kvartal af 2023. Det skriver Bloomberg

Dermed sikrer BMW sig også en lille stigning i det samlede salg på én procent. 

I alt har den tyske bilproducent solgt i alt 82.700 elbiler i årets første kvartal ud af et samlet salg i perioden på 594.671 biler.

Salgene har hovedsageligt været til europæiske lande og USA, mens salgene til Kina er gået tilbage med 3,8 procent. 

Kinesiske konkurrenter vinder frem

BMW er ikke den eneste vestlige elbilproducent, der har set salgene i Kina gå tilbage det seneste år. 

Faktisk er der næppe én eneste vestlig elbilproducent, der kan fortælle en anden historie. 

Det skyldes, at Kina, som er verdens største marked for elbiler, selv har skruet op for produktionen af elbiler, som desuden er markant billigere end mange af dem, de vestlige konkurrenter sælger. 

Det rasende tempo på Kinas elbilmarked skaber voksende frygt i Vesten, hvor Kina udgør en trussel, mener både EU og USA, som begge anklager Kina for at pumpe ulovligt mange statskroner ind i elbilproduktionen. 

Får Kina fortsat lov til at give landets elbilproducenter massiv statsstøtte – hvilket Kina afviser, at man gør – vil det gå ud over de vestlige producenters konkurrencedygtighed, lyder truslen. 

I sidste ende vil det »udradere« alle Vestens elbilproducenter i fremtiden, advarer Tesla-ejer Elon Musk selv.

Derfor lagde næstformand i EU-Kommissionen Margrethe Vestager tirsdag op til, at man indfører restriktioner mod de kinesiske køretøjer

På trods af kinesisk konkurrence forventer BMW, at elbiler vil komme til at udgøre en endnu større del af deres samlede salg, end det var sidste år. 

I 2023 udgjorde elbiler 15 procent af BMWs samlede salg.