Er Kinas store sats i problemer? På Europas havne hober elbiler sig op

Europæiske havne er ved at udvikle sig til »parkeringspladser« for kinesiske elbiler. 

Kinesiske elbiler står på havnen i Bremerhaven. Lars Penning/DPA/Ritzau Scanpix

På europæiske havnekajer hober – særligt kinesiske – elbiler sig op.

Nogle havne er nærmest forvandlet til store »parkeringspladser«, skriver Financial Times.

Ophobningen skyldes ifølge erhvervsmediet flere ting:

  • Kina har virkelig sat turbo på produktionen af elbiler. Men det europæiske marked for kinesiske elbiler er ikke så gunstigt, som kineserne troede.

  • Bilimporten er ramt af logistiske flaskehalse – der mangler lastbilchauffører og udstyr til at transportere bilerne videre fra havne.

»Bildistributører bruger i stigende grad havnenes bilparker som et depot,« oplyser den store belgiske havn Port of Antwerp-Bruges i Zeebrugge til mediet.

»I stedet for at lagre bilerne hos forhandlerne bliver de samlet ved bilterminalen,« skriver havnen.

Zeebrugge er Europas travleste havn, når det kommer til bilimport

Ifølge Financial Times' kilder har nogle kinesiske elbiler stået i op til 18 måneder. En kilde beskriver situationen som »et kaos« og hævder, at Kina bare sender elbilerne til Europa uden en større plan for, hvordan de skal komme ud til de europæiske bilforhandlere.

Det er velkendt, at elbiler får statslig støtte. Det gælder også i Danmark.

I Kina har regeringen satset stort på elbilmarkedet og har kastet betydelig statsstøtte i selskaber som BYD, Great Wall, Chery og SAIC. 

Det er en central strategi for disse selskaber, at de skal eksportere stort til Europa.

Europa-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, har anklaget kineserne for at køre med kunstigt lave priser.

Kinas eksport af elbiler steg i 2023 med 58 procent i forhold til året før. Det indikerer, at det er lykkedes kineserne at presse de store, traditionelle vestlige bilproducenter.

Der er dog tegn på, at appetitten på elbiler i Europa kan have nået sit maksimum.

I The Wall Street Journal taler eksperter ligefrem om risikoen for et »negativt vendepunkt« for elbilmarkedet.

I Storbritannien faldt elbilernes andel af nysolgte biler i 2023 for første gang, og kun »1 ud af 11 forbrugere valgte i 2023 en elbil«, oplyste Mike Hawes fra bilindustriens brancheorganisation til Financial Times.

I Tyskland har salget af elbiler haft det vanskeligt de seneste måneder, fordi regeringen har annulleret alle offentlige støtteordninger. Dermed skulle elbilerne konkurrere på lige markedsvilkår, og resultatet blev en katastrofe: Salget af elbiler faldt med 48 procent i december sidste år, oplyser The Wall Street Journal.

I Danmark udgjorde kinesiske mærker dog sidste år blot 3.218 af de 172.000 nysolgte biler svarende til 1,87 procent af markedet. Det skrives Finans.