Medie: Danmark og Sverige får svært ved at hjælpe SAS

Den danske og svenske stat skal være med til at redde SAS ud af selskabets økonomiske vanskeligheder. Men nu sår en juridisk vurdering tvivl om den mulighed, skriver norsk medie.

Den danske og svenske stat skal være med at redde SAS ud af selskabets økonomiske vanskeligheder. Men nu sår en juridisk vurdering tvivl om den mulighed, skriver norsk medie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Planerne om, at Danmark og Sverige skal skyde nye penge ind i SAS, hænger i en tynd tråd. Ifølge den norske erhvervsavis Dagens Næringsliv kan EUs konkurrencemyndigheder være på vej til at afvise den mulighed.

Mediet refererer til en juridisk vurdering, som SAS-bestyrelsen har fået tidligere på året. Her fremgår det, at det ikke er muligt for Sverige og Danmark at komme med penge, hvis ikke flyselskabet forinden kraftigt sænker gælden og udgifterne.

Berlingske har forsøgt at få en kommentar fra SAS, men det har torsdag formiddag ikke være muligt.

SAS fremlagde sidste år en omfattende spareplan, der skal få selskabet ud af coronakrisen. Den indeholder blandt andet besparelser på mere end fem milliarder kroner. Det skal føre til nye store indskud af kapital fra ejerne, men skal også skabe en virksomhed, der er konkurrencedygtig i fremtiden.

De aktionærer, som særligt skal komme med penge, er den danske og svenske stat, som det skete senest i 2020, men som også flere gange før har skudt kapital ind, når SAS har været i krise.

Den redningspakke på næsten ti milliarder kroner, der kom under coronakrisen, skete uden en sanering af gælden eller ændringer af SAS’ kostbare overenskomster. Det tillod EU på grund af de særlige omstændigheder, der var til stede under coronakrisen.

Et hav af problemer

Udmeldingen kommer samtidig med, at selskabet i forvejen står i et hav af problemer. Piloterne har endnu ingen ny overenskomst til at erstatte den, som løb ud 1. april, mens kabinepersonalet for nylig har udtrykt stærk utilfredshed med det, som de mener er brudte løfter fra ledelsen.

Det skandinaviske luftfartsselskab har også været tvunget til at aflyse 4.000 afgange denne sommer, fordi der mangler både fly og personale.

Men allerværst er, at den nuværende økonomiske tilstand i SAS er uholdbar. For SAS er kommet skidt ud af coronakrisen. Selskabet har højere omkostninger end konkurrenterne, og SAS taber i øjeblikket penge hver måned.

SAS offentliggør regnskab for andet kvartal 31. maj. Her er forventningerne, at selskabet vil kommentere på den nye strategiplan. Indtil da har selskabet pålagt sig selv en såkaldt stilleperiode og vil derfor ikke udtale sig i øjeblikket.