Manden bag Googles nye, hemmelige søgevåben: En hjørnesten i nye oplevelser

Over 90 procent af samtlige internetsøgninger i Europa sker gennem Googles søgemaskine. Lige under overfladen foregår der et regulært, usynligt våbenkapløb for hele tiden at følge med og levere relevante og præcise svar gennem tusindvis af justeringer hvert år. Ny teknologi kan nu også aflæse mønstret på skjorten, så man kan søge efter sokker med samme mønster. Det åbner for virkelig spændende muligheder, som skal være med til at sikre Googles forretning mod voksende konkurrence, siger dansk ekspert.

Verdens mest brugte søgemaskine på nettet får konstant tilført nye evner – senest den at kunne »forstå«, hvad man ser på et billede, og »tænke« videre, så man kan få svar på, om en bestemt type sko kan bruges til bjergvandringen, eller finde en netbutik, der sælger strømper med samme mønster som ens skjorte. Denis Charlet/AFP/Ritzau Scanpix

»Det bemærkelsesværdige, som aldrig holder op med at forbløffe mig: 15 procent af alle søgningerne på Google hver dag har vi aldrig set før.«

Og han ved, hvad han taler om, Pandu Nayak. For ikke alene har han arbejdet hos internetgiganten i næsten 17 år. Han er også Googles øverste chef for den søgemaskine, som 23 år efter grundlæggelsen fortsat er kernen og omdrejningspunktet i Google-imperiet.