Malou Aamund om skred under coronakrisen: »Vi ved jo alle sammen godt, at der er en kæmpe regning, der skal betales«

Verden er forandret efter coronakrisen. Googles topchef i Danmark, Malou Aamund, kalder på et opgør med langsigtede strategiplaner. Der er brug for at kunne træffe beslutninger i nuet, mener hun. Og så er der en regning, der ligger og venter.

»For mig har den største læring af krisen været at se, hvor hurtigt verden forandrer sig fra dag til dag, og hvor hurtigt den plan, du sidder med i dag, kan vise sig at være fuldstændig uaktuel om en uge,« siger Malou Aamund, adm. direktør i Google Danmark. Asger Ladefoged

Da coronakrisen lagde landet øde tilbage i marts, afslørede søgninger på Google et studie i menneskelig adfærd. 11. marts, da Danmark lukkede ned, gik alt i stå. Kort efter begyndte folk at søge på hamstring og online handel.

Da det begyndte at aftage, skete der noget nyt. Mange søgte på sunde fødevarer, der kunne booste immunsystemet. Det blev efterfølgende afløst af »comfort food«. Folk købte snacks og alkohol i stedet.