Mærsks topchef trækker på skulderen af handelskrig og Brexit

USA og Kina truer hinanden, og om få måneder er Storbritanniens tid i EU forbi. Men de mange globale udfordringer får ikke Mærsk-chef Søren Skou til at bekymre sig alt for meget. »De finder en løsning,« lyder det fra Danmarks største virksomhed.

Søren Skou, topchef i Mærsk, tvivler på, at uenighederne mellem USA og Kina udvikler sig til en reel handelskrig. Søren Bidstrup

Nogle bliver bekymrede, når de læser om en truende handelskrig mellem USA og Kina, og hvad briternes farvel til EU kan komme til at betyde. Men i A.P. Møller - Mærsk, Danmarks største virksomhed, er det ikke den geopolitiske situation, der holder topchef Søren Skou vågen om natten.

Sådan virker det i hvert fald, når Skou bliver spurgt ind til den usikre udvikling, verden i øjeblikket går igennem.

»Der er ingen tvivl om, at en fuld handelskrig vil være dårligt. Men lad os nu se, om der ikke bliver fundet en løsning,« lød det fra en overraskende afslappet Søren Skou, da han onsdag fremlagde Mærsk-regnskabet for tredje kvartal af 2018.

Amerikanerne har mest at tabe

USA og Kina – verdens to største økonomier – blev kastet ud i en begyndende handelskrig, da den amerikanske præsident Donald Trump i foråret indførte told på importeret aluminium og stål. Siden er handelskrigen eskaleret, og løbende bliver flere varegrupper underlagt tariffer fra begge parter. Ved nytår er USA klar med en ny runde toldsatser vendt mod Kina.

»Det ironiske er, at det, der er sket, efter at Trump har skruet op for lydstyrken, er, at USA er begyndt at importere endnu mere fra Kina. Vi tror, det er, fordi det går godt for USAs økonomi, og at de derfor forbruger mere. Samtidig er der mange virksomheder, som bygger lagre op i USA inden tarifferne træder i kraft,« siger Søren Skou.

Han mener, at især amerikanerne har meget at tabe ved at eskalere handelskrigen yderligere.

»USA producerer jo ikke de produkter, som kommer fra Kina. De laver hverken iPhones eller Nike-sko, og de amerikanske virksomheder kigger ikke på, om de skal bygge en fabrik i USA, men om det skal være i andre asiatiske lande. Derfor tror jeg, de finder en løsning inden for de næste kvartaler,« sagde Søren Skou.

Brexit vækker ikke bekymring

Et andet sted i verden er der også store forandringer i gang. Storbritannien og EU arbejder i øjeblikket på at blive enige om betingelserne for briternes endelige afsked med EU den 29. marts 2019. Et flertal af briterne stemte i 2016 for at forlade det europæiske samarbejde, og tirsdag kom det frem, at der er enighed om bruddet på »teknisk niveau«.

Men mens det danske rederi DFDS er hårdt ramt af Brexit, nedtoner Søren Skou betydningen for A.P. Møller - Mærsk.

»Vi er ikke i forretning med at flytte varer mellem Storbritannien og kontinentet. Det er ca. fire pct. af vores omsætning, som vil blive ramt, hvis der kommer en dårlig aftale, og i de mange lande, vi er til stede i, er der altid mindst to til tre lande, hvor det er ved at brænde ned. Jeg tror ikke, Brexit bliver det store problem for os,« sagde Søren Skou.

Søren Skou kunne onsdag også glæde sig over, at A.P. Møller - Mærsk leverede, som forventet. Tallene for tredje kvartal viste et pænt containermarked, der var med til at give et driftsoverskud på godt 1,1 mia. dollar, hvor samme kvartal sidste år viste et resultat under en mia. dollar.

Skou er dog bekymret over, at stigende oliepriser gennem 2018 ikke bliver fuldt kompenseret gennem rederiernes mulighed for at hæve fragtraterne.

»Vores driftsresultat i er fortsat udfordret af stigende brændstofpriser, som ikke bliver fuldt kompenseret gennem fragtraterne. Det til trods ser vi et forbedret resultat i tredje kvartal i et år, som begyndte svagt,« siger Søren Skou.

A.P. Møller - Mærsk, hvis aktier stort set ikke bevægede sig onsdag, satte i 2016 en stor strategisk forandring i gang. Indtil videre er de fleste af virksomhedens tidligere energirelaterede virksomheder solgt fra. Det gælder blandt andet olieselskabet Maersk Oil. Nu skal resten af virksomheden ændres til at være en moderne og langt mere digitaliseret transport- og logistikvirksomhed.