Bedre containermarked løfter Mærsks indtjening – men høje oliepriser er en udfordring

Både indtjeningen og omsætning voksede i A.P. Møller – Mærsk i tredje kvartal. Det er blandt andet et bedre containermarked, som hjælper den store danske virksomhed. Men de stigende oliepriser er en udfordring.

Et bedre containermarked hjælper Mærsk. REUTERS/Mike Blake/File Photo Fold sammen
Læs mere
Foto: Mike Blake

A.P. Møller-Mærsk tjente lidt mere efter et pænt containermarked i de seneste tre måneder, men de stigende oliepriser giver topchef Søren Skou panderynker.

Den store danske virksomhed havde i juli, august og september et driftsoverskud på godt 1,1 mia. dollar, hvor samme kvartal sidste år viste et resultat under en mia. kr. Indtjeningen er en smule bedre end analytikerne på forhånd havde ventet.

Mærsks omsætning endte på godt 10 mia. dollar mod 7,7 mia. dollar sidste år. Den store fremgang skyldes især købet af Hamburg Süd, som nu er fuldt inde i tallene. Væksten i det store Ocean-område, hvor blandt andet hovedparten af containerrederiet Maersk Line ligger, oplevede en vækst i containerraterne på 5,5 pct. i forhold til samme kvartal i fjor.

»Jeg er tilfreds med, at vi har vækst i omsætningen i tredje kvartal på tværs af forretningen inklusive det vigtige fremtidige vækstområde, som gælder den fulde understøttelse af vores kunders forsyningskæde. Både indtjeningen og likviditeten er forbedret på grund af det ekstra brændstoftillæg, vi annoncerede som følge af stigende brændstofpriser, af yderligere synergier i Hamburg Süd samt et endnu tættere samarbejde mellem Ocean og terminalerne,« siger Søren Skou, topchef i Mærsk.

Han understreger dog, at de sitgende oliepriser ikke helt bliver kompenseret af højere fragtratger.

»Vores driftsresultat i Ocean er fortsat udfordret af stigende brændstofpriser, som ikke bliver fuldt kompenseret gennem fragtraterne. Det til trods ser vi et forbedret resultat i tredje kvartal i et år, som begyndte svagt,” siger Søren Skou.

På bundlinjen fik Mærsk et underliggende overskud på 251 mio. dollar efter skat mod et plus på 254 mio. dollar året før. Det gælder også kun de fortsættende forretninger, og dermed for eksempel ikke Maersk Drilling og Maersk Supply Service, som er på vej ud af Mærsk-koncernen.

»Godt inde i vores transformation forsætter vi med integrationen af vores forretning for bedre at kunne servicere vores kunder og udløse det fulde potentiale i vores logistikforretning,« siger Søren Skou.

A.P. Møller-Mærsk præciserer samtidig forventningerne til 2018 og selskabet regner nu med et driftsoverskud på mellem 3,6 og 4,0 mia. dollar.

Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet, forventer ikke, at markedet vil reagere voldsomt på tallene fra Mærsk.

»Regnskabet er i store træk i tråd med de moderate forventninger, der må antages at have præget Mærsk aktien. Med den lære in mente, at investorerne har været relativ hårde ved censorbordet ved de danske C25 selskaber ved tredjekvartalsregnskaberne er det lidt svært at spå om den umiddelbare kursudvikling. Der burde dog ikke være sprængstof i tallene der kunne begrunde en større kursreaktion,« siger Per Hansen.

Han mener  ikke, at markedet vil hæfte sig meget ved de stigende rater.

»Stigende fragtrater er positivt, men skyldes i et vist omfang et brændstoftillæg. Det er endnu for tidligt at tage de meget positive fragtratebriller på,« siger Per Hansen.

A.P. Møller - Mærsk satte i 2016 en stor strategiks forandring igang. ndtil videre er de fleste af virksomhedens tidligere energirelaterede virksomheder solgt fra. Det gælder blandt andet olieselskabet Maersk Oil. Nu skal resten af virksomheden ændres til at være en moderne og langt mere digitaliseret transport- og logistikvirksomhed.