Mærsk trodser lav vækst i verdenshandlen

Både handelskrig og lavere rater til containerskibene prægede Mærsk i tredje kvartal. Alligevel har virksomheden fremgang.

A.P. Møller - Mærsk med verdens største containerrederi har klaret sig markant bedre end ventet i tredje kvartal. Arkivfoto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Selv om der er lavere efterspørgsel på containerfragt, kom den danske transportgigant A.P. Møller - Mærsk godt ud af tredje kvartal. Indtjeningen ligger væsentligt over aktieanalytikernes forventninger.

Allerede i oktober opjusterede A.P. Møller - Mærsk forventningerne til indtjeningen. Det skete, på trods af at både handelskrig og faldende fragtrater påvirkede den store danske virksomhed.

»Tredje kvartals driftsresultat er forbedret til trods for lavere vækst i verdensøkonomien, der førte til en lavere efterspørgsel på containerfragt,« lyder det fra topchef Søren Skou i regnskabsmeddelelsen for tredje kvartal.

Resultatet er især påvirket af et stærkt resultat i forretningsområdet Ocean, hvor blandt andet verdens største containerrederi Maersk Line er placeret.

Transport- og logistikselskabet havde i juli, august og september et nettooverskud for de fortsættende aktiviteter på 520 mio. dollar. Det var ifølge Ritzau væsentligt over aktieanalytikernes forventninger på 238 mio. dollar. Nyhedsbureauet skriver dog, at nogle af estimaterne for tredje kvartal er indsamlet blandt analytikerne før opjusteringen.

Udviklingen sker, mens Mærsk er gennem en omfattende strategisk forandring, hvor en række energivirksomheder er blevet solgt fra.

»Jeg er tilfreds med udviklingen af transformationen i Mærsk, hvor vi hele tiden gør fremskridt, også når det gælder den vigtige digitale omstilling og væksten i vores landbaserede logistikprodukter og terminalforretning,« lyder det fra Søren Skou.

Ud over fremgang i Ocean-forretningen kan Mærsk fremvise en højere overskudsgrad i havnedelen og fremgang i indtjeningen i logistikforretningen.

Væksten på containermarkedet faldt til blot halvanden pct. i tredje kvartal. Det er dog på niveau med Mærsks egne forventninger om en vækst på mellem en og to pct. i 2019.

Når det alligevel lykkes Mærsk at klare sig godt i kvartalet, skyldes det »høj netværkspålidelighed samt kapacitetsudnyttelse«. Oversat betyder det, at Mærsk har færre sejladser, hvor pladsen på skibene ikke bliver udnyttet optimalt. Altså har Mærsk-skibene været mere fyldte end i tidligere kvartaler.

Den rumlende handelskrig mellem Kina og USA burde umiddelbart også have ramt Mærsk hårdere. Men lige nu bliver meget handel kørt gennem andre asiatiske lande, og for Mærsk er det slet ikke så slemt. Blandt andet har Vietnam oplevet stor fremgang, siden handelskrigen brød ud.

Sidst er olieprisen, som længe har været en stor byrde for rederierne, begyndt at falde. Forklaringen er først og fremmest frygten for lavere global vækst, ligesom klimadebatten også begynder at spille en rolle for olieprisen.