Hovsa, har Mærsks Søren Skou fået indstillet sigtekornet?

Selv om verdensøkonomien er usikker som aldrig før, skruer Mærsk op for charmen og indtjeningen. Det tyder på, at Mærsk-topchefen, Søren Skou, står med en effektiv og superskarp forretning. Men skuffelser fremover tolereres ikke.

Pyha, du må godt smile lidt nu, Søren Skou. Mærsk-topchefen har været igennem tre tumultariske år med skuffelser og masser af kritik, men pludselig er der nye og markant mere optimistiske toner fra Esplanaden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Så er der endelig medvind til Mærsk-topchefen Søren Skou og de hårdt prøvede aktionærer, der sidder med en ejerandel i Esplanaden. En opjustering blev et lyspunkt – og et overraskende lyspunkt – midt i en ellers tæt efterårståge af usikkerhed omkring den globale økonomi.

Og ja, det er nok for tidligt ligefrem at tale om et comeback til Søren Skou – det skal der flere kvartaler til at afgøre. Men det må alligevel være en særlig glæde at kunne overraske positivt på et tidspunkt, hvor en række nøgletal i verdensøkonomien peger den forkerte vej.

Indtjeningen i Mærsk (EBITDA) ser i heldigste fald ud til at kunne blive op imod fem mia. kr. bedre end forventet for blot få måneder siden. Opjusteringen fra Esplanaden kom sent mandag eftermiddag og sendte straks den trykkede Mærsk-aktie i vejret med signalet om nye og bedre tider i Mærsk.

»Mærsk ganske enkelt ikke råd til skuffelser de næste mange kvartaler. I så fald vil der falde brænde ned.«


Man må tro, at Søren Skou og den nye finanschef, svenske Carolina Dybeck Happe, ikke oversælger varen, men tværtom, klog af skade, melder forholdsvis konservativt ud for ikke at skuffe senere. Over de senere år har der været for mange skuffelser fra Mærsk, og derfor har Mærsk ganske enkelt ikke råd til skuffelser de næste mange kvartaler. I så fald vil der falde brænde ned.

De nye signaler fra Mærsk giver en tro på, at Søren Skou og hans folk har godt fat om den basale drift i virksomheden. De seneste tre års opsplitning og frasalg er på plads, integrationen af Hamburg Süd-opkøbet er forløbet gnidningsfrit, og der er skabt ro og klarhed på de indre linjer.

Det kan være en enlig svale, men det kan også være et klarere billede på det Mærsk, som vi kan forvente at se fremover. Skarpere på strategien, skarpere på retningen og skarpere på eksekveringen. Og jo skarpere Mærsk står omkring driften, des færre fejl må man formode, der sker.

Det særlige ved denne opjustering er, at hverken fragtpriserne, volumen eller prisen på bunkers til skibene entydigt går Mærsks vej. Det bestyrker aktiemarkedet i, at der er tale om en forbedring af driften i Mærsk, som holder også i blæsevejr.

Mærsk-gruppen har de seneste tre år været igennem en transformation, som skriver sig ind i erhvervshistorien som en af de største og mest omfattende nogensinde. Med frasalg og opsplitninger for samlet over 100 mia. kr.

Det må nødvendigvis have taget en del ledelseskraft fra både direktion og bestyrelse i det børsnoterede A.P. Møller - Mærsk, og det har da også over disse tre år medført til tider usikker og uklar kommunikation.

Set udefra synes A.P. Møller - Mærsk ikke præcis at være der, hvor de gerne vil være. Nemlig med mere volumen af omsætning og indtjening på transport- og logistikaktiviteterne på land. Det er netop denne del af strategien, som Mærsk har været uklar omkring.

Søren Skou overtog topchefposten i juli 2016. På det tidspunkt lå Mærsk-aktien omkring kursniveauet 8.500 kr. I sommeren 2017 var aktien på et tidspunkt oppe i kurs 14.000, for senere igen at falde tilbage på grund af skuffende udmeldinger.

Nu ligger aktien igen i niveauet omkring kurs 8.500 kr. Så ja, der er et stykke vej, før Søren Skou har overbevist aktionærerne om, at transformationen af Mærsk til en mere ensidig transport- og logistikforretning har været den rigtige.

Indrømmet, aktiekurser kan være flygtige størrelser at måle sig på. Men virksomheder som Mærsk er nu engang sat i verden for at skabe afkast til ejerne. Også selv om Mærsk har en meget langsigtet og tålmodig storaktionær i A.P. Møller Fonden.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator