Mærsk opjusterer yderligere – på vej mod danmarkshistoriens største overskud

De var i forvejen på vej mod det største overskud nogensinde i Danmark. Men nu skruer Mærsk yderligere op for den indtjening, som selskabet forventer at levere for 2021.

Mærsk hæver forventningerne igen efter et forrygende år med tårnhøje fragtrater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Edgar Su/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mærsk er på vej mod danmarkshistoriens største overskud. Og nu øger virksomheden yderligere forventningerne til året.

Ikke mindre end 155 milliarder kroner står Mærsk til at tjene på den såkaldte ebitda og 128 milliarder kroner i driftsoverskud. Det er mere end det dobbelte af, hvad Novo Nordisk regner med at tjene.

Medicinalkoncernen ville uden Mærsk have leveret det største overskud nogensinde i Danmark.

Men de omfattende forsyningsproblemer har sendt fragtraterne i vejret og dermed Mærsks indtjening. Det er fjerde gang, Mærsk opjusterer forventningerne til indtjeningen i år.

»Det forbedrede resultat skyldes den fortsatte ekstraordinære markedssituation i Ocean som følge af forstyrrelserne i de globale forsyningskæder, hvilket har ført til yderligere stigninger i fragtraterne,« skriver Mærsk i en meddelelse til fondsbørsen.

Den eksplosive udvikling i markedet lå ellers ikke lige for, da coronapandemien for alvor ramte i foråret 2020. Her begyndte de første store nedlukninger, og dengang annullerede virksomheder ordrer på stribe, mens fabrikkerne i Kina satte produktionen på pause.

Men noget udviklede sig helt anderledes, end mange dengang forventede. For godt nok blev der ikke brugt penge på rejser, restaurantbesøg, sportskampe eller andre fornøjelser, som tidligere var en vigtig del af forbruget. I stedet vendte forbrugerne sig mod de fysiske produkter, som ofte er produceret i Kina eller andre asiatiske lande. Alt fra fladskærme til sko og møbler blev pludselig efterspurgt som aldrig før.

Det betød senest, at Mærsk alene i tredje kvartal tjente 35 milliarder kroner. Det var mere end fem gange så meget som året før. Omsætningen steg i det kvartal 68 procent til cirka 107 milliarder kroner.

I Sydbank kalder aktieanalytiker Morten Emil Jensen opjusteringen for forventet.

»Vi kan løbende følge fragtraterne, og de har fortsat deres himmelflugt, og det betyder, at indtjeningen i Mærsk er fulgt med op. Derfor er opjusteringen ikke den store overraskelse,« siger han.

Mærsk skriver, at de gennemsnitlige rater sammenlignet med året forinden steg med 80 procent i 4. kvartal 2021.

»Der skal ikke meget til at lukke tingene ned igen, og vi regner med, at der fortsat vil være forsyningsproblemer gennem 2022. Men jeg tror dog ikke, at vi kommer til at se samme indtjening som i 2021,« siger Mikkel Emil Jensen.

Fredagens udmelding er baseret på foreløbige ureviderede tal. Det endelige resultat for 2021 vil blive fremlagt 2. februar, når årsrapporten bliver offentliggjort.