Mærsk fastholder forventninger efter pæn fremgang i første del af 2019

A.P. Møller-Mærsk tror fortsat på forventningerne til 2019 trods en verden præget af handelskrige.

Mærsk
Mærsk præsenterer torsdag morgen tallene for årets første seks måneder. Fold sammen
Læs mere
Foto: POOL

A.P. Møller-Mærsk fastholder forventningerne til 2019 efter et første halvt år, som selskabet selv er tilfreds med. Det sker samtidig med, at handelskrige rumler flere steder i verden.

»Andet kvartal er præget af solid fremgang. EBITDA (driftsindtjeningen, red.) vokser med 17 pct., mens pengestrømmene styrkes med 86 pct. sammenholdt med sidste år, hvilket er drevet af fortsatte forbedringer i Ocean-forretningen,« siger Søren Skou, adm. direktør i A.P. Møller – Mærsk.

Ocean-forretningen er den del af virksomheden, der blandt andet indeholder verdens største containerrederi Maersk Line.

A.P. Møller-Mærsk forventer fortsat et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på cirka 5 mia. dollar for de fortsættende forretninger.

»Vi fastholder forventningerne for helåret, alt imens makroøkonomien i verden fortsætter med at være forbundet med store usikkerheder,« siger Søren Skou.

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, kalder det et regnskab, der giver håb for invetorerne.

»Det har mere været reglen end undtagelsen, at Mærsk de seneste mange kvartaler har leveret resultater som investorerne har tolket som ”utilstrækkelige” og ”skuffende”. Selv om tallene for halvåret ikke er ”strålende” er undertonen positiv og giver håb om at de mange træningsøvelser på de indre linjer begynder at give resultater,« hedder det fra Per Hansen.

Han siger, at det særligt skal fremhæves, at regsnkabet bliver fremlagt på at tidspunkt med stor usikkerhed pga. handelskrige blandt andet mellem Kina og USA.

»De globale forudsætninger kan Maersk ikke gøre så meget ved, men noget kunne tyde på, at mere stabile tider er på vej. Der bør være plads til en stigning og et skulderklap fra investorerne efter dagens regnskab,« mener Per Hansen.

Regnskabet bliver fremlagt på et tidspunkt, hvor antallet af containere, der bliver transportere rundt i verden er steget en anelse og gjort priserne på fragt højere. I modsat retning er det danske rederi presset af højere priser på  brændstof. Inden for de senere uger har konkurrenterne til Maersk Line også fremlagt tal, der viser et svagt bedre marked.

Tallene bliver fremlagt på et tidspunkt, hvor A.P.Møller-Mærsk er i gang med en af dansk erhvervsliv største strategiske forandringer nogensinde. Alle energiforretninger er solgt og fokus er nu på at skabe en digital logistik- og transportvirksomhed bygget op om Maersk Line.

En del af planen er en meget optimistisk målsætning om, at halvdelen af indtjeningen på et tidspunkt skal komme fra landbaserede forretninger – en del af Mærsk der i dag udgør en mindre del. Endnu er der lang vej erkender Søren Skou. Forretningsområdet Logistics & Services – der er området som primært skal drive den udvikling - er fortsat en mindre del af virksomheden

»Væksten i omsætningen samt bruttoresultatet i Logistics & Services skal fortsat forbedres i takt med at vi lancerer nye services inden for containerlogistik,« siger Søren Skou.

Den danske transportgigant omsatte i andet kvartal for hvad der svarer til godt 64 mia. kr, hvilket var en anelse lavere en analytikere havde forventet. Til gengæld endte driftsindtjeningen på ni mia. kr. hvilke bar en smule over markedets forventninger.