Lundbeck i heftig boksekamp om kronjuvel i USA: »Det er hamrende dyrt«

Det danske medicinalselskab Lundbeck står midt i et større juridisk slagsmål i USA, hvor kopiproducenter på stribe går efter at få fingrene i et af selskabets bedst sælgende produkter. Det store amerikanske opgør kommer til at koste kassen for Lundbeck, vurderer analytiker.

Medicinalselskabet Lundbeck med topchef Dunsire Dunsire i spidsen er havnet i et langvarigt juridisk slagsmål med en større sværm af kopiselskaber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Medicinalkoncernen Lundbeck må æde advokatregninger for millioner i et omfattende forsvar for et af Valby-selskabets store salgssucceser.

I USA har hele 14 forskellige kopiselskaber kastet sig over Lundbeck-midlet Trintellix, som bruges til behandling af depression. De mange selskaber barsler alle med planer om at sende en kopi af Lundbeck-produktet ind på det amerikanske marked, der er det danske selskabs absolut vigtigste.

Trintellix er et af Lundbecks nøgleprodukter i USA, som bliver promoveret i større reklameindslag på forskellige amerikanske TV-kanaler.

Allerede i januar 2018 kastede de første kopister sig over Lundbeck-produktet. Siden er sagen blevet markant større.

I sit netop offentliggjorte årsregnskab skriver Lundbeck, at de mange retsager først forventes at blive afsluttet i foråret 2021 - altså efter mere end tre års juridisk boksekamp.

»Vi er meget sikre på vores patenter. Sagerne er på vej gennem det juridiske system, så vi kan ikke sige så meget mere,« siger Lundbeck-topchef Deborah Dunsire om det omfattende retsopgør.

Når Lundbecks nyeste antidepressiv er kommet under angreb på det amerikanske marked, hænger det sammen med, at reglerne i USA er sådan indrettet, at det selskab, der kommer først på markedet med en kopi, bliver belønnet med 180 dages eksklusivitet i forhold konkurrenterne.

Peter Anastasiou, Lundbeck-direktør i USA

»Kopiselskaberne prøver alle at komme først og indsender registreringsansøgninger til myndighederne, hvilket er årsagen til, at der er så mange om buddet«


»Kopiselskaberne prøver alle at komme først og indsender registreringsansøgninger til myndighederne, hvilket er årsagen til, at der er så mange om buddet. Vores patenter er stærke og løber til udgangen af 2026. Derfor forventer vi ikke generisk konkurrence før det tidspunkt,« siger Peter Anastasiou, der er direktør for Lundbecks amerikanske forretning.

Peter Anastasiou ønsker ikke at svare på, hvor mange millioner Lundbeck kommer til at bruge på advokater i det juridiske slagsmål om selskabets topprodukt.

Han nøjes i stedet med at konstatere, at forsvar af selskabets patenter »desværre er en omkostning ved at drive forretning«.

Ifølge Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank, kommer det store angreb på Lundbecks salgssucces til at koste Lundbeck dyrt i advokatregninger.

»Det er hamrende dyrt at have tunge juridiske slagsmål liggende i USA - ikke mindst, hvis de kører i længere tid. Den type sager kan blive så dyre for de originale producenter, at de kan ende i en form for forlig, fordi det er så omkostningstungt at føre den form for retssager,« siger Søren Løntoft Hansen.

Ifølge forskningspublikationen »Capturing Value from Intellectual Property in a Global Environment« fra 2017 koster det et sted mellem en og ti millioner dollar i gennemsnit at køre retssager om patentspørgsmål igennem systemet i USA afhængigt af sagernes kompleksitet.

Når et selskab ikke længere har patent på et originalt medicinsk produkt, sker der som regel det, at salget lynhurtigt svinder ind til det rene ingenting.

Da Lundbeck i efteråret 2018 mistede patentet på lægemidlet Onfi, der bruges til epilepsiformen Lennox-Gastaut syndrom, førte det til, at hele 70 procent af salget fra det middel forsvandt i det efterfølgende regnskabsår.

Lundbeck-midlet Trintellix solgte i 2019 for omkring 1,6 milliarder kroner på det nordamerikanske marked. Det er en stigning på mere end 25 procent i forhold til 2018.

Mere end halvdelen af Lundbecks salg af Trintellix kommer fra USA.