Lego går helt nye veje med kæmpe satsning

Lego er bedst kendt for sine farverige klodser, men nu er legetøjsgiganten klar med en ny produktlinje, der skal styrke børnenes kreativitet. Bag produktudviklingen ligger en omfattende undersøgelse med børn fra USA, Kina og Tyskland.

Legos nyeste satsning er de såkaldte Lego Dots, der er små plastikperler og mosaikbrikker, som kan bruges til at dekorere børneværelset med. Den nye produktlinje kan dog også bruges sammen med resten af Legos produkter. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Når Lego om få måneder lancerer et nyt produkt, der for en sjælden gangs skyld ikke er baseret på den tredimensionelle plasticklods, er der gået enorm forberedelse forud.

Det har nemlig krævet mere end to års arbejde og over 20.000 observationer at udvikle Legos nye produkt, Lego Dots.

Legetøjskoncernen ønsker ikke at oplyse præcis, hvor dyr den nye satsning har været, men den har formentligt ikke været billig. Der ligger nemlig en ganske omfattende undersøgelse bag produktet, som rammer det globale marked i marts.

Gennem de seneste to år har Lego undersøgt legevaner i samarbejde med børn og forældre i USA, Kina og Tyskland. I alt har 7.000 børn og 10.000 forældre deltaget i den omfangsrige undersøgelse.

»Formålet med undersøgelsen var at give os en større forståelse for børns adfærd og behov, når det gælder legevaner. Lego Dots blev til, fordi vi kunne se, at der var en stor gruppe børn, der foretrak at udtrykke sig kreativt frem for at bygge med de klassiske legoklodser,« siger Lena Dixen, vicepresident for produkt og marketing i Lego.

Todimensionelt plan

Helt konkret består den nye produktlinje af små plasticperler og mosaikbrikker, som kan sættes på armbånd eller pynteplader i alverdens design og farvekombinationer.

Når børnene leger med de små »dots«, arbejder de således på et todimensionelt plan, mens man gennem leg med de klassiske legoklodser bevæger sig i 3D. På trods af denne forskel kan de nye dots sagtens bruges sammen med resten af Legos produktportefølje.

»Der er selvfølgelig stadig tale om legetøj, der er en del af hele vores system, men med de nye dots handler det om at lege med børnenes kreative ideer på en anden måde end tidligere. I stedet for at bygge kan de bruge dotsene til at udvikle mønstre, eller hvad nu har lyst til,« siger Lena Dixen.

Produktet henvender sig til børn i alderen seks til 12 år, men Lena Dixen tror nødvendigvis ikke, at man vil se den samme kundegruppe, der interesserer sig for de klassiske legoklodser, være målgruppen for de nye små dots. De kan nemlig noget helt andet.

Lego Dots er fremstillet af et blødt plasticmateriale, der kan bruges på armbånd, som børnene kan bære. PR-foto Fold sammen
Læs mere

Satsning udsat

Da Lego oprindeligt annoncerede, at man var i gang med at arbejde på en ny produktlinje, var det forventningen, at Lego Dots ville ramme markedet noget tidligere end marts.

Processen blev dog udsat, hvilket ifølge Lena Dixen skyldtes, at Lego ikke var tilfreds med det materiale, som de første prototyper var lavet af.

»Vi synes ikke, det havde den rette kvalitet. Vi havde brug for mere tid til at skabe det produkt, vi drømte om. Nu har vi et produkt, som kan være med til at styrke børns selvtillid gennem leg,« siger Lena Dixen.

Nødvendigt med stærk markedsføring

Mens børn og barnlige sjæle altså endnu må væbne sig med tålmodighed, inden Lego Dots altså rammer markedet i marts, er spændingen også stor hos Lego.

Det nye produkt adskiller sig nemlig så markant fra de klassiske klodser, at der skal gøres en stor indsats for at få produktet markedsført korrekt.

»Det er en af vores helt store lanceringer, og vi har investeret meget i det. Det er ikke den type legetøj, som mange forbinder Lego med, så det er klart, at vi skal have gjort det tydeligt, at det her er en anden måde, som man kan bruge Lego til at lege og udtrykke sig med,« siger Lena Dixen.

På trods af det lille benspænd er hun dog ikke i tvivl om, at den nye produktlinje nok skal blive modtaget godt.

»Vi kunne se, hvordan børnenes øjne lyste op, når de helt intuitivt begyndte at skabe forskellige design gennem legen. Jeg håber, at det, vi har set i vores mange tusinde test, også vil udfolde sig, når produktet kommer i butikkerne til marts,« siger Lena Dixen.