Lavinen mod det smarte hjem begynder at rulle nu

Hjemmeelektronik som talende højttalere, fjernstyrede termostater og trådløst lys vil over de næste fem år opleve tocifrede stigninger i salgstallene.

Trådløse højttalere med indbygget talegenkendelsessoftware - såkaldte digitale assistenter - ventes at vinde rigtigt mange nye hjem i de kommende år. Her er det danske Libratones bud på slagsen. Arkivfoto: Thomas Breinstrup Fold sammen
Læs mere

Det er nu, at der begynder at gå hul på muren, og folk for alvor får trådløst lys, talende højttalere og digitale termostater indenfor derhjemme.

Frem til 2022 vil salget på verdensplan af alskens udstyr til det såkaldt smarte hjem vokse med forventeligt 20,8 procent om året, anslår analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Når rådhusklokkerne falder i slag nytårsaften, vil der i år være solgt 643,9 millioner dimser og dingenoter til det smarte hjem, 31 procent mere end for et år siden - og et salg, der i 2022 vil være næsten dobbelt så stort, nemlig på 1.264,5 millioner eller næsten 1,3 milliarder styk.

Talende højttalere vokser mest

Paletten omfatter trådløst højttalere med indbygget talegenkendelsessoftware, videounderholdningsprodukter, elektriske pærer som Philips Hue, der kan styres med en app over det trådløse net og skifte farve, appstyrede termostater samt overvågnings- og sikkerhedsprodukter som et kamera i stuen eller en elektronisk dørlås, der kan åbnes på afstand, når man via kameraet har set, hvem der står udenfor.

Den hurtigstvoksende kategori i de kommende fem år - med en årlig vækst på 39,1 procent - vil være de smarte højttalere som Amazon Echo, Google Home eller tilsvarende fra danske B&O og Libratone. I år bliver der solgt omkring 100 millioner af dem, i 2022 vil der blive langet 230,5 millioner over disken, og der er vel at mærke tale om nysalg, ikke en status på, hvor mange der er ude og i brug.

Google lancerede for få uger siden sin talegenkendelsessoftware, Assistent, på dansk til både Android- og Apple-telefoner, og inden for de kommende uger vil Google Home-højttaleren også komme ud i de danske butikker. Det sker lige op til julesalget, som er årets vigtigste, og hvor mange teknologiproducenter henter op mod en tredjedel af hele årets omsætning.

»Mange nye typer af udstyr, både i og uden for hjemmet, har nu indbyggede assistenter. Ikke blot hjælper disse med at øge antallet af berøringsflader til brugerne. Dette hjælper også den enkelte assistent med at vokse, fordi den bliver brugt til mere og dermed opnår et dybere forståelse for, hvad, hvornår og hvordan brugerne tilgår forskellige opgaver,« siger Jitesh Ubrani, ledende analytiker hos IDC.

Sikkerhed og databeskyttelse i højsædet

Sikkerheden og databeskyttelsen i de enkelte produkter til det smarte hjem er ifølge IDC den væsentligste hæmsko for, at lavinen ruller ubesværet. Masser af sager, hvor personlige data er sluppet ud i forkerte hænder, og hvor producenter har indsamlet oplysninger uden folks vidende eller tilsagn, hænger som en mørk sky over det hele.

»Sikkerhed og privatlivets fred er helt i toppen af dagsordenen for de fleste forbrugere, der overvejer at købe udstyr til det smarte hjem. Ud over at have tilstrækkelige sikkerhedsløsninger på plads, når udstyret sættes på markedet, skal producenterne kunne svare for sig over kundernes bekymringer ved at oplyse dem om disse sikkerhedsforanstaltninger og ved at højne opmærksomheden over for fordelene ved at dele data, som i sidste ende kan levere bedre udstyr, tjenester og oplevelser over tid,« siger Adam Wright, senioranalytiker hos IDC.

Den største enkeltkategori af udstyr til det smarte hjem udgør underholdningsdelen - smart-TV-fladskærme og TV-bokse eller -nøgler som Apple TV, Amazons Fire TV og Googles Chromecast, som kan sende indhold fra streamingtjenester og andet på nettet op på TV-skærmen. Hvert af de kommende år ventes salget af udstyr i denne kategori at vokse med 10,9 procent, så der i 2022 bliver solgt 457,5 millioner styk mod 310,5 millioner i år.