Robotterne kommer ikke og invaderer dit hjem alligevel

Hverken køkkenet eller bryggerset ser ud til at blive overtaget af robotter. I stedet bliver husholdningsapparaterne selv gjort klogere.

De er her skam, robotterne, og LGs CLOi her på billedet er også sød at se på, når den hjælper med at finde vej i lufthavnen eller hjælper med at slæbe indkøbsvarerne. Men robotterne er designet til at udføre helt bestemte opgaver – og det er ikke i køkkenet og bryggerset, at det sker. Foto: Tobias Schwarz, AFP/Scanpix TOBIAS SCHWARZ

Robotterne kommer alligevel ikke og invaderer dit hjem. Til gengæld bliver mange af dine ting derhjemme klogere, så de bedre kan hjælpe i dagligdagen.

»Der kommer robotter, men de er designet til at udføre enkeltfunktioner. Robotterne rykker ikke ind på køkken- og vaskeområdet – her vil intelligensen i stedet ligge i apparaterne selv koblet op med en smartphone, så f.eks. køleskabet, induktionskogepladerne og opvaskemaskinerne er i stand til at genkende, hvad der er i eller på dem,« siger Henrik Egede, direktør for APPLiA Danmark, brancheforeningen for producenter og importører af hvidevarer og elektriske husholdningsapparater.

Nu rykker intelligensen ind i apparaterne

Ingen af de tre store producenter af husholdningsapparater – Siemens, Bosch og Miele – har nævnt eller præsenteret robotter på Europas største forbrugerelektronikmesse IFA i Berlin. Heller ikke elektronikgiganter som Samsung og LG Electronics, der ligeledes producerer bl.a. vaskemaskiner og køleskabe, er gået videre ad robotvejen. De vælger i stedet at gøre det muligt at koble apparaterne på det trådløse net derhjemme, så man kan styre dem fra og kommunikere med dem via en mobilapp.

»Sidste år så vi køkkenbordsassistenter og scannere, der kunne se, hvilken slags vasketøj der var tale om, eller om det, der blev lagt foran dem, var gulerødder. Det ser ud til at have været en mellemstation. Nu ordner man i stedet tingene fra sin mobiltelefon med de nettilkoblede apparater og øvrige udstyr,« konstaterer Hans Egede efter at have set på de mange nye produkter, som vises frem på messen.

Robotter – defineret som en maskine med en form for menneskeligt udseende, der kan flytte sig og udføre menneskelige handlinger – nøjes med at tage sig af klart definerede opgaver.

»Enkle funktioner, som at slå græsplænen og støvsuge gulvet eller hjælpe ældre med at køre indkøbene hjem, er robotter fine til, men komplicerede funktioner – som der er flest af – er der lang vej til, at de kan løse. At få en robot til at tømme eller fylde opvaskemaskinen er alt for svært og dyrt. Til gengæld bygges kunstig intelligens ind flere steder. Næsten alt udstyr har nu indbygget trådløs forbindelse, og mange har objektgenkendelse,« siger Henrik Egede.

Personlige assistenter

Det betyder, at Miele-ovnen ved hjælp af indbyggede målere og kameraer selv kan analysere, når der er sat to forskellige retter ind samtidig, og dermed sikre, hvor meget og hvor længe de hver især skal have for at blive færdige samtidig.

»Køleskabe med objektgenkendelse vil kunne bidrage til at nedbringe madspildet. Opvaskemaskiner kan analysere, hvor mange vasketabs der er tilbage og selv bestille flere på nettet. Kogepladerne kan ikke alene se, hvor mange gryder og pander der er sat over, men også se, hvad man laver af mad, og fremover vil de f.eks. kunne reagere, hvis der kommer kød i en vegetarisk ret,« siger Henrik Egede.

Samsungs europæiske direktør for husholdningsapparater, Dan Harvie, understregede ved præsentationen af de nye produkter, at »husholdningsapparaterne bliver personlige assistenter,« som skal være med til at gøre hverdagen lettere.

Husholdningsapparaterne bliver personlige assistenter, sagde Samsungs europæiske direktør for husholdningsapparater, Dan Harvie, da han præsenterede elektronikgigantens nyheder og viste, hvordan mobilappen kommunikerer med vaskemaskinen, så man ved, hvor lang tid der er tilbage. Foto: Thomas Breinstrup

Mindre risiko ved tidlige køb – de kan nemlig opdateres

De såkaldt smarte apparater har samtidig fordelen af en forventet lang levetid.

»Hvis man køber et smart apparat, kan det opdateres. Det gør altså risikoen ved at købe det tidligt mindre, for levetiden bliver længere – afhængigt af kvaliteten på produktet – i kraft af opdateringer. Energiforbruget er efterhånden også meget flot på de fleste nye produkter, så det er måske først efter seks-otte-ti år, at det kan betale sig at skifte dem ud på grund af det, medmindre forbrugeren af forfængelighed er ked af at have et gammelt produkt,« siger branchedirektøren.

Sidste år blev der herhjemme solgt husholdningsprodukter til køkkenet og bryggerset for mellem otte og ni milliarder kroner.

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE). Læs flere artikler fra messen på Business.dk.