BERLIN: Danskerne bruger færre penge på at købe elektronik og elektrisk udstyr, men når vi så slår til, lægger vi gerne lidt ekstra for at få en bedre kvalitet for de ting, der er mest anvendt – PCer og telefoner.
Det viser opgørelser fra analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt, og fra analysefirmaet GfK, der måler det faktiske salg, forud for åbningen af Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i denne uge. Det er her, at producenterne præsenterer alt det nye, som de håber, at vi vil lægge under juletræet i år.
Samlet tilbagegang men med store udsving
I årets første seks måneder er der i Danmark i alt købt elektronik og elektrisk udstyr for 12,77 milliarder kroner. Det er 2,9 procent mindre end de 13,28 milliarder kroner, som der sidste år på samme tid blev handlet for, viser GfKs tal.
Tallene dækker både privat- og erhvervsforbruget. Den klart største pulje, nemlig 3,9 milliarder kroner, er brugt på telekommunikation, frem for alt mobiltelefoner, mens der som nummer to er købt IT-udstyr for 3,24 milliarder kroner –en kraftig tilbagegang på hele 8,9 procent. De hårde hvidevarer kommer igen ind på tredjepladsen med indkøb for 2,5 milliarder kroner, hvilket er 4,6 procent mere end sidste år, som var et rekordår.
Selve forbrugerelektronikken – med fladskærme blandt de dyreste produkter – er gået 2,6 procent frem til 1,53 milliarder kroner i januar-juni. Til gengæld er fotoudstyr dykket med 17,3 procent til 142 millioner kroner, små husholdningsapparater er faldet 0,6 procent til 915 millioner kroner, og kontorudstyr og -artikler står for det allerstørste fald på hele 35,7 procent til 546 millioner kroner.
Køkken- og bryggersting matcher sidste års rekord
2016 og 2017 har været rekordår for producenter af husholdningsudstyr til køkkenet og bryggerset.
»I Danmark har vi haft to rekordår. Vi forventer at nå det samme i år som i 2017. I begyndelsen af i år så det godt ud, men salget har været lidt fladt hen over sommeren. Et uændret resultat er dog fint,« siger Henrik Egede, direktør for APPLiA Danmark, brancheforeningen for producenter og importører af hvidevarer og elektriske husholdningsapparater
Han anslår, at der i hele 2017 blev solgt husholdningsprodukter for mellem otte og ni milliarder kroner alene i Danmark.
»Der er en tendens til, at vi sælger færre styk, men at folk gerne vil betale lidt mere for en bedre kvalitet. Den absolutte topscorer lige nu er de nye induktionskogeplader, som selv måler det område af, som gryderne sættes på. Også aircondition ligger i top – og ikke kun på grund af den varme sommer. Endelig er støvsugere med batteri populære,« forklarer han.
En anden tendens i ting til køkkenet og bryggerset er, at mest muligt skal være indbygget, så man kan gemme det væk.
»Vi opholder os så meget tid i køkkenet og alrummet, så enhederne skal falde i et med væggen. Alt, der kan bygges ind, sælger rigtigt godt,« siger Henrik Egede.
Stort set uændret PC- og mobilsalg
På PC- og mobilfronten er der kun sket meget små ændringer i forhold til sidste år, viser IDCs tal. Der er solgt lidt flere stationære PCer, idet markedet for spilcomputere vokser godt, og her er det netop stationære PCer, som de tungeste spillere foretrækker. 127.900 er der i januar-juni langet over disken mod 116.400 sidste år. Gennemsnitsprisen på en stationær PC er samtidig steget en anelse – fra 5.077 til 5.137 kroner.
Selv om bærbare PCer er meget iøjnefaldende i reklamerne, er salget faktisk kun steget fra 443.300 til 444.700 i 1. halvår, hvor gennemsnitsprisen samtidig er faldet fra 6.116 til 5.995 kroner. I samme tidsrum er der solgt 292.200 tablets til en gennemsnitspris på 3.186 kroner mod 2.921 kroner for et år siden.
Smartphonesalget er gået lidt tilbage, målt på antallet, nemlig fra 1.134.600 til 1.054.200. Til gengæld er Danmarks bedst sælgende smartphone som nævnt i Berlingske forleden nu Apples dyreste model, iPhone X, hvor det sidste år var en af Apples billigste, iPhone SE. Det afspejler sig i gennemsnitsprisen på smartphones, som i 1. halvår i år lå på 4.350 kroner, hvor den sidste år på samme tid lå på 3.368 kroner.
De »gamle« og »almindelige« telefoner sælges der stadig en del af – 51.800 styk i år mod 52.700 sidste år. Det er frem for alt telefoner målrettet ældre. De er nemme at betjene og har bevidst store og synlige taster. Her er gennemsnitsprisen steget fra 514 til 614 kroner.
Lidt bedre kvalitet trækker
»Forbrugerelektronikken er et relativt stabilt og modent marked. Overordnet set er det beløb, som vi som danskere bruger på forbrugerelektronik, let stigende i takt med, at folk igen får flere penge mellem hænderne. Men samtidig er der lidt flere ting, som man kan købe. Nu er det ikke kun smartphone og PC. Nu skal man måske også have en smart højttaler, en drone m.m. Og på PC-siden er f.eks. berøringsfølsomme skærme nu kommet så langt ned i pris, at de næsten er blevet standard. Man får simpelt hen mere for de samme penge – lidt hurtigere PCer, der har lidt flere teknologier med,« siger Anders Elbak, analysechef hos IDC Nordic.
Derfor vælger mange af os, der egentlig gik ind i butikken for at købe den billige tilbudsvare, ofte alligevel at lægge lidt flere penge for til gengæld at få noget lidt bedre udstyr.
Et eksempel på det er tabletmarkedet, som er vokset i kraft af, at der er stadig flere kombinerede tablets og PCer på markedet. Man kan altså hægte tastaturet af og bruge skærmen som en tablet, når man vil det, eller koble tastaturet på og dermed have en bærbar PC. Microsofts Surface er et eksempel på dette, hvor Apples iPad-serie eller Samsungs Galaxy Tab-serie er rene tablets.
Tale på dansk mangler
Der er kommet flere smarte højttalere med indbygget talegenkendelse i forretningerne.
»Men de mangler at kunne dansk. Så snart det sker, vil det kunne ændre på markedet, for så begynder nogle af de ting, som hidtil har været ekstra enkeltprodukter at blive integreret i dem,« siger Anders Elbak.
Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).