Lars Larsens familieselskab henter topchef hos revisorgigant

Familievirksomheden Lars Larsen Group, der står bag Jysk-koncernen, henter ny topchef fra revisionsbranchen. Fra 1. februar indtager Jesper Lund chefstolen i familieselskabet og forlader samtidig en position som partner og medejer af PwC Danmark.

Fra 1. februar indtager Jesper Lund chefstolen i familieselskabet Lars Larsen Group. Han forlader samtidig en position som partner og medejer af PwC Danmark. Foto: PR Fold sammen
Læs mere
Foto: PR-foto

Lars Larsen Group, der blandt andet tæller Jysk og Idémøbler, skal have ny styrmand. Fra 1. februar bliver Jesper Lund øverste ansvarlig for gruppen, der beskæftiger 25.000 ansatte.

Lars Larsens familieselskab omsatte i regnskabsåret 2017-2018 for cirka 31,5 milliarder kroner.

»Jeg ser frem til, at han bliver en del af koncernen med ansvar for yderligere at udvikle virksomhederne og formuen i Lars Larsen Group. Samtidig bliver Jesper ansvarlig for det fortsatte arbejde med at forenkle strukturen i Lars Larsen Group, som grundet mange år med vækst og udvikling er blevet meget kompliceret,« siger Jacob Brunsborg, der er søn af Lars Larsen og bestyrelsesformand i Lars Larsen Group, i en meddelelse om ansættelsen.

Jesper Lund er 56 år og kommer fra en stilling som partner og medejer af PwC Danmark. Den kommende topchef har i mange år arbejdet med familien og Lars Larsen Group.

»Det er en opgave, jeg går ydmygt til, og i den første periode bliver den vigtigste opgave at lytte og lære af de mange dygtige kolleger, der gennem mange år har været med til at opbygge Lars Larsen Group,« siger Jesper Lund.

Familieselskabets internationale butikskæde, Jysk, aflagde for knap to uger siden et regnskab, hvor der endnu en gang var milliardrekord i salget. Der var dog også malurt i bægeret, idet selskabets overskud faldt for første gang siden finanskrisen.

Jysk har i mange år bestået af de to forretningsenheder: Dänisches Bettenlager, der drev butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal, og Jysk Nordic, som har stået for butikkerne i Skandinavien og det øvrige Europa og i lande som Vietnam, Canada og Kuwait i samarbejde med franchisetagere.

1. september i år blev de to forretningsenheder lagt sammen til en under navnet Jysk. Det er målet, at Jysk vil åbne 100 butikker om året. Planen er, at der især i Østeuropa og Sydeuropa skal åbnes flere butikker.

»Rusland er vores nye land, hvor der jo er mindst 100 millioner borgere, som potentielt kan være vores kunder. Vi har 56 butikker i Ukraine og er også i Hviderusland og Polen, så vi tror på, at Rusland er et godt match for os,« sagde Jysk-topchef, Jan Bøgh, til Berlingske Business for et par uger siden.

Stifteren af Jysk-imperiet, Lars Larsen, døde i august, 71 år, efter at være blevet ramt af fremskreden leverkræft.