Lad bare den bærbare blive i tasken: 3D skal få dig hurtigere gennem sikkerhedskontrollen i Kastrup

Lufthavnen i Kastrup har investeret i nyt udstyr til sikkerhedskontrollen. Nye 3D-scannere gør, at du blandt andet snart kan lade den bærbare PC blive i tasken. Ventetiden er et af de vigtigste konkurrenceparametre i kampen om både passagerer og luftfartsselskaber.

topfoto
Ved de nye udviklingsspor i Københavns Lufthavn går de passagerer, der er hurtigst og lægger deres baggage på båndet først, gennem bodyscanneren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Københavns Lufthavn er i gang med at afprøve fremtidens sikkerhedskontrol og har indtil videre investeret i to nye såkaldte »udviklingsspor« i sikkerhedskontrollen.

De nye spor er lufthavnens seneste greb i kampen om både passagerer og de store luftfartsselskabers gunst.

Ventetiden skal minimeres med blandt andet 3D-scannere, en mere flydende kø ved rullebåndet og lynhurtige bodyscannere.

De to udviklingsspor er bygget op, så man ikke længere skal vente tålmodigt bag langsommelige medpassagerer, der fumler med håndbagagen.

De passagerer, der først har lagt bagagen op, går først gennem bodyscanneren.

Sikkerhedschef i Københavns Lufthavn Johnnie Müller fortæller, de har en aftale med leverandøren af udstyret om løbende finjustering. Leverandøren vil gerne bruge Københavns Lufthavn som udstillingsvindue for den nye teknologi. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Ifølge Johnnie Müller, sikkerhedschef i Københavns Lufthavn, er netop den nye køkultur i sikkerhedskontrollen noget, de fleste passagerer lige skal vænne sig til.

»Vi danskere har en tendens til at stille os pænt i kø og vente. Men med vores nye bakkesystem skal vi vænne folk til at springe over i køen, for på den måde samlet set at nedbringe ventetiden for de rejsende,« siger han.

I løbet af foråret vil de nye spor blive udstyret med nye scannere, så du helt kan slippe for at tage både bærbar computer og væske ud af håndbagagen, hvis du vælger de to nyeste spor.

De nye scannere kan noget helt andet end de nuværende, der bruges i det meste af verden: De nye maskiner tager 3D-billeder af taskernes indhold.

»Det er en CT-scanner, der roterende skyder røntgenstråler mod tasken fra 360 grader – ligesom når man laver hjerneundersøgelser,« fortæller Johnnie Müller.

Med den nye teknologi kan genstande ikke skygge for hinanden. Når personalet ser på skærmen, kan de ganske enkelt dreje billedet rundt og se fra andre vinkler – de kan sågar tage en enkelt genstand ud på skærmen og vende og dreje den separat.

Den nye teknologi kan materialebestemme taskernes indhold. Derfor kan du snart slippe for at tage både laptop og væske ud af håndbagagen i Københavns Lufthavn.

Johnnie Mülller forklarer, at Københavns Lufthavns leverandør sidenhen også vil tilføre kunstig intelligens, så scanneren bliver klogere og klogere med tiden.

»Det gør også, at vi ikke behøver investere i nye maskiner lige så ofte; hvis der bliver opfundet nye eksplosiver, vil vi bare kunne lave en softwareopdatering på vores udstyr i fremtiden,« siger han.

Bakkerne til håndbagagen køres automatisk frem. Det sparer tid, samtidig med at både personale og passagerer slipper for at løfte dem mere end højest nødvendigt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

En investering i punktlighed

Det står stadig hen i det uvisse, præcis hvor meget hurtigere Københavns Lufthavn kan få passagererne gennem sikkerhedskontrollen.

Lovgivning forpligter lufthavnen til, at 98 procent af passagererne skal gennem på højst 15 minutter.

Men her ligger Københavns Lufthavn allerede lunt i svinget med en gennemsnitlig ventetid på tre minutter og 56 sekunder – hvilket er den hurtigste i Europa.

Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavn

»Punktlighed er et af de allervigtigste parametre for luftfartsselskaberne. Det koster mange penge i minuttet at forsinke et fly, så det vil alle parter naturligvis gerne undgå.«


De to nye udviklingsspor udgør ifølge Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavne, »indtil videre en investering på lidt over 20 millioner kroner,« hvilket vil løbe op i et trecifret millionbeløb, når den nye teknologi skal implementeres på alle 25 spor i sikkerhedskontrollen.

»Først og fremmest er det vigtigt for os, at vores passagerer er glade. Der er ingen, der synes, det er sjovt at stå og vente i sikkerhedskontrollen – selvom vi alle sammen godt kan forstå, at den skal være der,« siger Thomas Woldbye.

Men det er ikke kun passagererne, der sætter pris på punktlighed på rejsen. Det betyder også en hel del for flyselskaberne, for ventetiden kan have stor betydning for, hvilke lufthavne de vælger at lægge deres ruter hos.

»Punktlighed er et af de allervigtigste parametre for luftfartsselskaberne. Det koster mange penge i minuttet at forsinke et fly, så det vil alle parter naturligvis gerne undgå. Derudover er effektivitet selvfølgelig også et mål for os som virksomhed,« konstaterer Thomas Woldbye.

Scroll til højre for at se grafikken, der viser det såkaldte »udviklingsspor.«

Bodyscannet på et sekund – med jakke og bælte

Sikkerhedschef Johnnie Müller forklarer, at de nye bånd og scannere blot er et element i en sikkerhedskontrol, der konstant er et emne for fintuning:

»Vi kommer til at afprøve nogle bodyscannere, hvor du kan gå igennem på et sekund – uden at tage jakke eller bælte af vel og mærke,« siger han.

Der er nemlig ikke tale om en indkøbt og færdig pakkeløsning. Men derimod om et system, som efter aftale med leverandøren løbende kan bygges om efter lufthavnens ønske.

Et eksempel på det kunne være antallet af pakkestationer ved båndet, hvilken type bodyscannere og andet udstyr, de ønsker at investere i til de i alt 25 spor i sikkerhedskontrollen.

De nye spor udvikles live i samarbejde med sikkerhedskontrollens medarbejdere, hvoraf en del af personalet nu skal omskoles til at vurdere de tredimensionelle billeder fra den nye scanner.