Københavns Kommune beskylder Nemlig.coms ejer for grov underbetaling: »Helt grundlæggende synes jeg, det er noget svineri«

Moderselskabet til Nemlig.com, Intervare, anklages for grov underbetaling af virksomhedens chauffører. Det er brud på en kontrakt om varelevering til ældre, syge og borgere med handicap i kommunen, mener overborgmesteren i Københavns Kommune. Dansk Erhverv og direktøren for Intervare, Stefan Plenge, er ikke enig i rapportens konklusioner.

Direktør for Nemlig.com og Intervare Stefan Plenge er ikke enig i en afgørelse fra Københavns Kommune om underbetaling af chauffører. Han har fået ti arbejdsdage til at betale 419.000 kroner. Foto: Mathias Svold Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Københavns Kommune retter beskyldninger mod Intervare – moderselskabet for Nemlig.com – om grov underbetaling af selvstændige chauffører, der bringer dagligvarer ud til de ældre, syge og borgere med handicap for virksomheden Intervare.

Kommunens kontrol påstår, at seks chauffører i Intervare er blevet underbetalt med 419.000 kroner i kontrolperioden, der dækker januar, februar og marts 2021. Intervare deler varelager med Nemlig.com.

Chaufførerne, der leverer varer ud for Intervare, er selvstændige og er derfor ikke ansatte af virksomheden. Dog hævder Københavns Kommune, at der er tale om et ansættelsesforhold. Noget Intervare afviser.

Københavns Kommune når i deres kontrol af virksomheden frem til, at chaufførerne i gennemsnit er blevet underbetalt med 23.300 kroner om måneden.

»Helt grundlæggende synes jeg, det er noget svineri. Det er ikke acceptabelt, når man er leverandør til Københavns Kommune og har underskrevet en arbejdsklausul, at foretage løndumping på den måde,« siger overborgmester i Københavns Kommune Lars Weiss (S).

Derfor kræver kommunen nu beløbet efterbetalt til chaufførerne inden for ti arbejdsdage. Samtidig betyder underbetalingen et brud på kontrakten mellem virksomheden og kommunen, mener Lars Weiss.

Såfremt Intervare ikke betaler pengene til chaufførerne, vil kommunen ifølge overborgmesteren tilbageholde betalinger for Intervare.

»Jeg forventer, at Intervare tilbagebetaler pengene. Sker det mod forventning ikke, har vi mulighed for at tilbageholde betalinger til Intervare, indtil de har udredt den manglende lønbetaling til chaufførerne.«

Så der er ikke udsigter til en opsigelse af kontrakten?

»I første omgang drejer det sig om at sikre, at chaufførerne, der er underbetalt, får den løn, de er berettiget til. Opsiger vi kontrakten, har vi ikke nogen mulighed for at sikre, at de får efterbetalt det, de er blevet snydt for. Og min klare forventning er, at Intervare lever op til det ansvar, de har påtaget sig.«

Kommunen: Dokumentation på sin plads

Kommunen er nået frem til underbetalingens størrelse ud fra en vurdering af, at chaufførerne arbejder op til 12 timer om dagen for Intervare.

Overborgmester i Københavns Kommunne, Lars Weiss, mener det er uacceptabelt, at Intervare ifølge ham løndumper og udnytter mennesker. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen.

Da Intervare ikke selv kunne fremvise dokumentation for arbejdstiden, er den blevet beregnet ud fra, hvornår chaufførerne kører afsted fra lageret, hvor mange leverancer de skal levere den dag, og hvornår de så er tilbage igen, oplyser Lars Weiss.

»Efter hvad jeg ved af, har der også været en enkelt tur, hvor kontrolteamet kørte rundt med en chauffør,« siger han.

Og det mener I er ordentlig dokumentation?

»Ja, ellers havde vi ikke kommet med dette krav.«

Dokumentationen består ud over beregningen af arbejdstiden af besøg på Intervares lager og i varebilerne samt interview med chaufførerne om blandt andet arbejdstid, tidsangivelser i kontrakten og observationer om starttid på lageret.

Kontrolteamet har også bedt om skriftlig dokumentation for løn- og ansættelsesvilkår i form af lønsedler, timesedler, ansættelsesbeviser og så videre.

Kontrollen bliver udvidet

Kontrollen omfattede seks tilfældigt udvalgte chauffører, hvor kommunen ved alle seks tilfælde hævder, at der er sket underbetaling.

»Det betyder, at teamet kommer til at lave en grundig gennemgang af samtlige chaufførers løn- og arbejdsvilkår tilbage til 2017, hvor kontrakten blev indgået, for at se, om det kun er toppen af isbjerget,« fortæller Lars Weiss.

Derfor har de bedt Intervare om at levere dokumentation for alt chaufførarbejde siden kontrakstart. Derudover skal leveringsvirksomheden fremvise en plan for, hvordan der sikres den rettidige løn for chaufførerne i fremtiden.

Kontrolteamet har også undersøgt lagermedarbejdernes forhold, men har ikke fundet dokumentation for, at der er foregået løndumping dér. Men dermed udelukker Lars Weiss ikke, at også lagermedarbejderne skal undersøges nærmere.

»Når der er fundet fejl i seks ud af seks af tilfælde, betyder det jo, at det giver anledning til at kigge dybere. På baggrund af det her kan jeg derfor ikke sige, at den er lukket fuldt og helt i forhold til lagermedarbejderne,« siger han.

Københavns Kommune fandt ingen underbetaling hos de lagermedarbejdere, som var udvalgt til kontrol. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold.

Københavns Kommune valgte i første omgang at igangsætte en undersøgelse om Intervares løn- og arbejdsforhold i midten af april på baggrund af Politikens beskrivelser af kritisable arbejdsforhold hos Nemlig.com både på lageret og hos chaufførerne. Forhold, eksperter har kaldt ulovlige og sundhedsskadelige.

Intervare leverer dagligvarer til ældre, syge og borgere med handicap i 40 af landets kommuner – herunder Københavns Kommune, hvor godt 2.000 borgere får leveret varer. Der er tale om en millionkontrakt med virksomheden.

Alle leverandører til Københavns Kommune har underskrevet arbejdsklausuler, der blandt andet forpligter dem til at respektere og efterleve de nationalt gældende overenskomster og arbejdsmiljøregler.

Berlingske har tidligere fortalt, at HK Handels formand, Per Tønnesen, sætter spørgsmålstegn ved troværdigheden af beskrivelserne af travle og forslåede lagerarbejdere, som ikke har tid til toiletbesøg eller rygepauser.

Fejlagtig konklusion

Administrerende direktør for Intervare Stefan Plenge mener, at konklusionerne er fejlagtige. Det skriver han i en e-mail til Berlingske. Han er også direktør for Nemlig.com.

»Vi mener, at Københavns Kommunes CSR-enhed fejlagtigt konkluderer, at de selvstændige vognmænd, der kører for Intervare, er at betragte som ansatte hos Intervare. Det er vi naturligvis uenige i. De selvstændige vognmænd, der kører for Intervare, har egne cvr-numre og er at betragte som selvstændige erhvervsdrivende. Den opfattelse deler vi med vores brancheorganisation Dansk Erhverv, som vi sammen med vil sende en redegørelse til Københavns Kommunes CSR-enhed, hvor vi forklarer vores opfattelse af sagen,« skriver Stefan Plenge og tilføjer:

»Københavns Kommunes CSR-enheds timeopgørelse stemmer ikke overens med de data, som Intervare har i forhold til, hvornår varerne er leveret. Vi vil også i denne sammenhæng sende en redegørelse til Københavns Kommunes CSR-enhed, hvor vi forklarer vores opfattelse af sagen,« skriver han.

Dansk Erhverv skriver i en e-mail til Berlingske, at man her også er uenig i vurderingen og vil gå i dialog med Københavns Kommune.

»Intervare har på et møde tirsdag morgen modtaget en rapport fra Københavns Kommune med en principiel juridisk vurdering. Dansk Erhverv er overraskede over rapportens konklusioner og er på det foreliggende grundlag ikke enig i Københavns Kommunes vurdering. Efter Dansk Erhvervs opfattelse er der tale om en almindelig samhandelsaftale med en vognmandsvirksomhed. Vi vil nu gå i dialog med Københavns Kommune om sagen,« skriver Laurits Rønn, viceadministrerende direktør i Dansk Erhverv.