København har opgivet at rekruttere flere sagsbehandlere – men forventer alligevel at kunne afvikle byggepuklen i 2023

I hovedstaden er politikerne netop blevet enige om en ny handlingsplan, der skal forbedre sagsbehandlingstiden på byggesager. Der er blevet efterspurgt flere sagsbehandlere, men det kommer ikke til at ske. Ifølge borgmesteren er der en ærlig forklaring.

Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Ninna Hedeager Olsen (EL) er tilfreds med finansieringen til initiativer på det pressede byggesagsområde ved sidste uges budgetforhandlinger. Prognose udviklet af Deloitte gør det muligt at regne på, hvordan sagsbehandlingstiden og sagspuklen udvikler sig fremover. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tobias Kobborg
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et bredt flertal i Københavns Borgerrepræsentation ønsker at forbedre byggesagsbehandlingen i kommunen, og i sidste uges budgetforhandlinger besluttede man at tilføre området 33 millioner kroner.

Det sker, efter politikerne længe har modtaget kritik for den udviste erhvervsvenlighed – eller manglen på samme.

I starten af september viste en undersøgelse fra Dansk Industri, at virksomhederne i København møder en mur af lang sagsbehandlingstid, hvilket især er tilfældet i byggesager.

På den samlede liste over kommunal sagsbehandlingstid fik hovedstaden en »fuldstændig uacceptabel« 87.-plads.

Sophie Hæstorp Andersen, Socialdemokratiets spidskandidat til overborgmesterposten, langede i den forbindelse ud efter Teknik- og Miljøforvaltningen, som ifølge hende »ikke har taget det ledelsesmæssigt på sig at sikre en kortere sagsbehandlingstid«.

Men med de tilførte midler forventer forvaltningen nu at komme i bund med sagspuklen og leve op til de nationale servicemål på området senest i foråret 2023.

Konkret er der blandt andet afsat 11,1 millioner kroner til, at forvaltningen også de kommende år kan lade et eksternt vikarbureau stå for dele af det sagsforberedende byggesagsarbejde. Derudover er der afsat 8,6 millioner kroner til at sikre, at forvaltningen kan fastholde det nuværende antal byggesagsbehandlere i 2022 og 2023.

Hos Dansk Industri er man glade for, at politikerne har lyttet, men man jubler ikke, før man ser resultater.

»Vi er desuden kede af at konstatere, at kommunens ambitionsniveau ikke er højere. Det er uacceptabelt, at der skal gå halvandet år, før man forventer at kunne leve op til servicemålene. Det ville ikke gå i en privat virksomhed,« siger Peter Lanng Nielsen, formand for DI Hovedstaden.

Kan ikke konkurrere med de private

I kølvandet på Dansk Industris undersøgelse af erhvervsklima i landets kommuner efterspurgte Peter Lanng Nielsen, at Københavns politikere allokerer de nødvendige ressourcer til byggesagsbehandlingen.

Der skal mere bemanding på til at håndtere sagerne, sagde han ved dén lejlighed.

Men det sker altså ikke, og ifølge Københavns Kommunes teknik- og miljøborgmester, Ninna Hedeager Olsen (EL), er der en simpel forklaring: Kommunen kan ikke tiltrække flere byggesagsbehandlere, for de potentielle kandidater vil hellere arbejde i den private byggesektor.

»Vores første handlingsplan i starten af valgperioden gik primært på rekruttering. Der har vi måttet sadle om, for de sagsbehandlere, som vi bruger i København, har ofte nogle kompetencer, der kan bruges ude i byggesektoren. Siden er der kommet endnu mere gang i byggeriet, og det er svært at konkurrere med de private om løn,« siger Ninna Hedeager Olsen.

I en opgangstid, hvor kommunen og byggesektoren slås om de samme medarbejdere, mener borgmesteren altså ikke, at rekrutteringsproblemet kan løses ved at bede om flere penge.

I stedet har forvaltningen fået godkendt budget til en række andre initiativer, hvor man fortsat kan gøre brug af et eksternt vikarbureau til at håndtere nogle af byggesagerne:

»Fordi vi simpelthen ikke kan få kræfter nok in house

En anden del af den nye handlingsplan handler om omskoling og opkvalificering af eksisterende medarbejdere, hvor der blandt andet er blevet oprettet specialiserede team i altansager for at sikre en mere præcis og hurtig sagsbehandling.

Derudover har man oprettet et callcenter, hvor medarbejdere med administrative kompetencer kan håndtere simple byggehenvendelser til kommunen, således at man frigør byggesagsbehandlernes tid til mere komplicerede sager.

En stor del af den nye handlingsplan er udarbejdet i samarbejde med Deloitte. Det er en prognosemodel udviklet af konsulenthuset, der gør det muligt at regne på, hvordan sagsbehandlingstiden og sagspuklen udvikler sig under forskellige forudsætninger.

Desuden kan modellen forudse flaskehalse i byggesagsbehandlingen, så forvaltningen i god tid kan sætte ressourcer ind og forhindre unødig lang sagsbehandlingstid fremover.