Klumme: Kan B&O-topchefen overleve dette?

Klumme: Krisen hos det danske designikon Bang & Olufsen synes uendelig. Hvor længe kan Struer-virksomheden og topchef Henrik Clausen blive ved med at skuffe?

Simon Bendtsen, redaktør, souschef på Berlingske Business. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Dette er ikke et genoptryk af en tidligere klumme, men det er forståeligt, hvis du som læser måtte føle det.

Krisen i det danske designikon Bang & Olufsen synes nemlig som en uendelig historie. Nedjustering, tillidskrise, milliontab og fyringer. Har vi ikke læst og hørt det hele tusind gange før?

Jo, det har vi. Men det er alligevel relevant at beskæftige sig med Bang og Olufsen igen.

Anledningen er, at topchef Henrik Clausen for tredje gang på syv måneder har nedjusteret forventningerne til regnskabsåret 2018/2019, som Bang & Olufsen nærmer sig afslutningen af.

Omsætningen ventes nu at falde med 13-14 procent i regnskabsåret, mens overskuddet af driften i virksomheden ventes at blive minimale to-tre procent.

»Det er klart, at vores økonomiske resultater i år ikke har været tilfredsstillende, og vi er meget skuffede over udviklingen. Vi vidste, at fjerde kvartal ville være udfordrende, og at især salget af TV til vores forhandlere ville være forbundet med en betydelig usikkerhed,« siger Henrik Clausen i den officielle pressemeddelelse fra virksomheden.

Aktiemarkedet barberede omgående omkring 20 procent af Bang & Olufsens markedsværdi efter offentliggørelsen. Det er tydeligt, at investorernes tillid til virksomheden er den samme som danskernes appetit på at købe et fjernsyn til 146.000 kroner: Stort set ikke-eksisterende.

Henrik Clausen tiltrådte som topchef for Bang & Olufsen 1. juli 2016 og viste i starten faktisk gode takter i forhold til at overbevise omverdenen om, at tiden ikke var løbet fra designvirksomheden.

Men ikke så meget længere. Salget har svigtet markant, og aktiekursen er nu bombet tilbage til under niveauet før Henrik Clausens tiltrædelse. Måske var opgaven håbløs, måske er det ikke Henrik Clausens skyld? Uanset hvad: En topchef, der nedjusterer tre gange inden for samme regnskabår, må være i akut fare for at miste jobbet.

Henrik Clausen prøver dog at berolige de skuffede investorer med, at Bang & Olufsen rent faktisk forventer lønsom vækst i det nye regnskabsår, som netop er begyndt. Sagt på jysk: Meget beherskede forventninger til det kommende år.

»Vi forventer at vende tilbage til lønsom vækst i finansåret 2019/20, og vi vil i forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten 11. juli komme med et mere detaljeret bud på finansielle mål for virksomheden,« siger Henrik Clausen.

I pressemeddelelsen fra Bang & Olufsen forsikrer virksomheden samtidig, at »Henrik Clausen er nået langt med den nødvendige transformation af forretningen«.

»Selv om vi er skuffede over udviklingen de seneste kvartaler, er det vigtigt at slå fast, at vi er nået langt med transformationen af Bang & Olufsen. Vi har lanceret en række innovative produkter de seneste år, vi har etableret en skalerbar og mindre kompleks forretningsmodel, og vi har styrket vores digitale kompetencer. Det gør tilsammen, at vi i dag har en lønsom forretning trods de nuværende vækstudfordringer,« siger Henrik Clausen.

Det er ikke kun på topchefposten, at der er pres på i Bang & Olufsen. Siden 2010 har den nu detroniserede formand for Danske Bank, Ole Andersen, været bestyrelsesformand for Bang & Olufsen. Først lykkedes han ikke med at få det falmede stjerneskud Tue Mantoni til at genrejse Struer-virksomheden. Og nu ser det ud til, at genrejsningen under ledelse af Henrik Clausen også vakler.

Hvor længe kan de to topfolk holde til presset? Og hvor længe vil Bang & Olufsen være en dansk virksomhed?

Simon Bendtsen er souschef på Berlingske Business