Analytiker efter B&O-styrtdyk: Aktien er bundløs, og strategien virker ikke

Bang & Olufsens aktionærer flygter fra aktien efter den tredje nedjustering på syv måneder. Forventningerne til salgsvæksten er gået fra et plus på ti pct. til nu et markant fald på 14 pct. på kort tid. Analytiker og ejer er skuffede.

Henrik Clausen, CEO for Bang & Olufsen, har problemer med at eksekvere sin strategi, mener aktieanalytiker, efter at selskabet har nedjusteret for tredje gang på syv måneder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Aktierne i Bang & Olufsen faldt tirsdag morgen 18 pct., efter det danske industriklenodie sent mandag måtte nedjustere forventningerne til salg og indtjening for tredje gang på blot syv måneder.

For mindre end et år siden kunne selskabet levere tocifret vækst, og forventningerne til regnskabsåret 2018/19 lød på en salgsvækst på ti procent.

Nu forventer B&O et fald i salget på 13-14 procent i 2019/20, og samtidig ventes driftsindtjeningen at falde fra forventede tre-fire pct. til nu to-tre pct.

Det seneste år er en række ting gået skævt for den vestjyske virksomhed, der har hovedkontor i Struer, forklarer chefaktieanalytiker hos Alm. Brand Michael Friis Jørgensen.

Bundløs aktie

»Bang & Olufsen er gået fra en positiv vækst på ti pct. til en negativ vækst på nu helt op til 14 pct. på kort tid. Det bliver man straffet for, for når vi taler om en virksomhed inden for forbrug og detail, er aktien bundløs, hvis det først går dårligt. Det eneste, der tæller, er resultatet i det seneste regnskab, og hvis det skrider, så straffes selskabet. Man kan ikke sige, at der er en bund, som aktien kan nå,« siger Michael Friis Jørgensen.

Tirsdagens kursfald betyder, at Bang & Olufsens aktiekurs på et år er faldet med cirka 70 pct. Siden kursen toppede midt i januar 2018, er Bang & Olufsens markedsværdi faldet fra godt otte mia. kr. til lidt over to milliarder kr., hvilket er det laveste siden midten af 2015, da selskabet sidst var i alvorlige vanskeligheder og endte med at sælge en del af forretningen fra.

Michael Friis Jørgensen peger på et sammensurium af årsager til B&Os nuværende krise, men B&Os strategi og ekskveringen af den springer i øjnene og peger dermed også hen mod ledelsen.

B&Os strategi handler blandt andet om at skære ned i antallet af butikker, som sælger selskabets TV- og audioprodukter, og i stedet satse på, at de tilbageværende butikker sælger flere produkter. Men det ser ud til at være løbet ind i problemer, og salget ikke mindst i Europa er styrtdykket og ser ikke ud til at rette sig, sådan som B&O havde forventet. Det er en af hovedårsagerne til den seneste nedjustering. Derudover har selskabet blandt andet skiftet en distributør i Asien, og det skifte er også løbet ind i problemer.

Dybt skuffet investor

»Problemerne rammer virkelig bredt. Strategien virker måske logisk nok, men i praksis fungerer det ikke, og det har for eksempel vist sig at være svært at skifte distributører ud. Samtidig er der den udefrakommende faktor, at detailhandlen har det svært og bliver presset af nethandel, men det er næppe hovedforklaringen her. Hovedproblemet ser ud til at være eksekveringen af strategien, og samtidig må man stille spørgsmålet, om det er den rigtige strategi,« siger Michael Friis Jørgensen.

Spørgsmål kan B&Os ledelse også forvente fra virksomhedens ejerkreds. Investeringschef Claus Wiinblad hos B&Os næststørste aktionær, ATP, skriver til Bloomberg, at den seneste nedjustering er »dybt skuffende«.

»Vi har et klart behov for bedre at forstå den seneste udvikling,« skriver Wiinblad til nyhedsbureauet.

Kun resultatet i det seneste regnskab tæller

Ifølge Michael Friis Jørgensen kan B&O ikke stille meget op mod utilfredse aktionærers spørgsmål og det voldsomme kursfald. Næsten uanset, hvad selskabet melder ud i forbindelse med årsregnskabet, er tilliden helt i bund.

»De vil formentlig komme med en forsigtig guidance for det kommende år, og så melde rimeligt optimistisk ud, når det gælder det langsigtede mål. Men aktiemarkedet vil være ligeglad. Når du har nedjustret tre gange på syv måneder, og du befinder dig i detail- og mærkevarebranchen, er det eneste der tæller, resultaterne i det seneste regnskab,« siger Michael Friis Jørgensen, der dog mener, at B&O har muligheden for at få vendt skuden, selvom det vil kræve justeringer af strategien og en betydelig bedre eksekvering.

»Bang & Olufsen har penge fra salget af bilforretningen i 2015, så de er ikke i en kritisk position,« siger Michael Friis Jørgensen.

I en pressemeddelse i forbindelse med nedjusteringen slår topchef i B&O Henrik Clausen fast, at omstillingen af selskabet fortsætter.

»Selv om vi er skuffede over udviklingen de seneste kvartaler, er det vigtigt at slå fast, at vi er nået langt med transformationen af Bang & Olufsen. Vi har lanceret en række innovative produkter de seneste år, vi har etableret en skalerbar og mindre kompleks forretningsmodel, og vi har styrket vores digitale kompetencer. Det gør tilsammen, at vi i dag har en lønsom forretning trods de nuværende vækstudfordringer. Men vi er langtfra i mål med transformationen, og vi ved, at vi stadig har et stort arbejde foran os,« siger Henrik Clausen.