Kineserne gik købeamok på Singlernes Dag

Allerede for tre år siden købte kineserne mere, end amerikanerne tilsammen gør på både Black Friday og internetdagen Cyber Monday. 2018 ser ud til at slå alle rekorder midt i en handelskrig.

Allerede to sekunder inde i Singlernes Dag var der blevet solgt varer til en værdi af 1.437.752.505 dollar i Kina, hvor man på store skærme – her i Shanghai – kan følge udviklingen på den ubestridt største handelsdag. Fold sammen
Læs mere
Foto: AFP/Scanpix

Det var ikke til at se, at der er en international handelskrig i gang, og at økonomien på verdensplan måske ikke længere er helt så meget i hopla, da kineserne skød den ubestridt største indkøbsdag på nettet, »Singlernes Dag«, i gang. Samtlige rekorder blev slået, og alene internetgiganten Alibaba solgte på en time for over 65 mia. kr.

Singlernes dag holdes årligt 11. november, så alle singler kan fejre, at de er sig selv. 1-tallerne i datoen 11/11 ligner nemlig en person, der er alene, og ligesom den amerikanske Black Friday, som – også i Danmark – brager løs 23. november, har fænomenet vokset sig stort over de seneste ti år.

Større end Black Friday og Cyber Monday – tilsammen

Der er store penge at spare på slagtilbuddene, og Singlernes Dag er blevet »store indkøbsdag« for alle. I 2015 slog salget Singlernes Dag det samlede salg i USA på Black Friday og den efterfølgende internetsalgsdag Cyber Monday.

E-handelsgiganten Alibaba omsatte på den første time for 69 mia. yuan eller over 65 mia. kr. – 21 procent mere end sidste års timerekord. I 2017 nåede Alibaba på et døgn op på at sælge for sammenlagt 168 mia. yuan – 158 mia. kr. – skriver nyhedsbureauet Reuters. Alibaba havde i år hyret den amerikanske sanger Mariah Carey, en japansk Beyoncé-imitator og artistgruppen Cirque du Soleil til at skyde salget i gang.

Alibabas gode salg svarer til øvrige rapporter fra butikker og kæder rundtom i Kina. Omsætningen på Singlernes Dag bruges som et barometer på forbrugertilliden og dermed deres lyst til at bruge penge, samtidig med at den viser, hvordan detailhandelen klarer sig i verdens næststørste økonomi efter USA.

Almindelige butikker får vigtigere rolle

USAs handelskrig mod blandt andet Kina ser ikke umiddelbart ud til at have svækket lysten til at bruge penge, selv om de højere priser på amerikanske varer har sat Kinas økonomi i et lidt lavere gear.

Allerede efter et halvt døgn havde tredive store varemærker – heriblandt Nike, Adidas, Procter & Gamble, Apple og den kinesiske mobilgigant Xiaomi – rundet et salg på 100 mio. yuan, og på et enkelt sekund blev 3.700 MAC-læbestifter i en særlig Singlernes Dag-udgave udsolgt, skriver South China Morning Post.

Hos Alibaba, der er Kinas svar på Amazon, var sundhedsprodukter de mest solgte blandt importerede varer, efterfulgt af mælkepulver, ansigtsmasker og hudprodukter.

Salget, der boomede mest i Shanghai, som dermed overhalede hovedstaden Beijing, finder ikke kun sted på nettet. Almindelige butikker spiller en stadig vigtigere rolle. Alibaba har således aftaler med bl.a. L'Oréal, Starbucks, McDonald's, Marriott og Hilton, så der er mindre områder med Alibaba-produkter til salg hele søndagen.

Advarsler mod kæmpe affaldsmængder

Miljøorganisationer har kritiseret de enorme affaldsmængder, som Singlernes Dag skaber, når de mange solgte varer skal pakkes ind. Både Alibaba og konkurrenten JD.com reklamerer godt nok med »nedbrydelig« indpakning, men Greenpeace siger ifølge Deutsche Welle, at meget af den form for indpakning kun kan nedbrydes under høje temperaturer, som kun et begrænset antal specialfaciliteter i Kina kan håndtere.

Black Friday er dagen efter den amerikanske helligdag Thanksgiving Day, som ligger fjerde torsdag i november og betragtes som indledningen til julehandelen.