Kina strammer skruen over for Vesten ved at ville gøre det vanskeligere at eksportere teknologi, der kan bruges til at fremstille batterier til blandt andet elbiler med.
Kina sidder på verdens produktion af batterier og elbiler. Landet er hjemsted for de største forekomster af nøgleingredienserne i alle former for batterier, og på grund af den billige arbejdskraft har både kinesiske og udenlandske producenter lagt store elbilfabrikker i Kina.
USA har imidlertid gennem de seneste fem-syv år gradvis skærpet handelssanktionerne over for Kina i forsøget på at stække kineserne og forhindre dem i at få adgang til højteknologi.
Kinas modsvar kom i sommeren 2024, hvor der blev indført eksportrestriktioner på to af de væsentligste metaller i fremstillingen af avanceret computer- og mobilteknologi, elbiler, solceller og militært udstyr, nemlig gallium og germanium.
Det medførte, at det ikke længere er lovligt at sende gallium, germanium og andre superhårde materialer til USA, ligesom salget af grafen er sat under strengere kontrol.
Det rammer producenter af alt fra chip til satellitter og natsynsbriller.
Skaber begyndende uro
Nu arbejder den kinesiske regering på at føje forskellige teknologier, der bruges til raffinering af litium – kendt fra vores helt almindelige batterier af snart sagt alle typer – og til produktionen af kemikalier til batterier, på listen over varer, som skal kræve særlig eksporttilladelse.
Det fremgår ifølge nyhedsbureauet Bloomberg af en melding fra det kinesiske handelsministerium.
»Dette viser, at regeringen er klar over vigtigheden af at holde disse avancerede litiumteknologier hemmelige. Oversøiske investeringer med sådanne teknologier vil komme under skrappere overvågning,« siger analytiker Yu Yakun fra Cofco Futures Co. til Bloomberg.
De nye begrænsninger vil omfatte processer til direkte udtrækning af litium, hvilket Kina har oparbejdet stor ekspertise i, ligesom de vil ramme særlige typer kemikalier, der anvendes til at producere katoder, som er afgørende vigtige for batteriers ydelse.
Endnu er der tale om en sondering fra det kinesiske handelsministeriums side. Den endelige forbudsliste kan derfor ændre sig, når tilbagemeldingerne fra sonderingen er i hus senest 1. februar.
Lige nu spekuleres der over, hvilken indflydelse forbuddene vil få på Kinas udenlandske investeringer i batteriproduktion, særligt hvor kinesiske virksomheder går sammen med udenlandske selskaber.
Det sker oftere og oftere i forbindelse med produktionen af elbilbatterier. Her bygger kinesiske producenter nye fabrikker i blandt andet Europa for at omgå mange af sanktionerne.
I juli 2024 indførte EU således ekstratold på alle elbiler produceret i Kina, fordi EU mener, at Kina yder ulovlig statsstøtte til elbilproduktionen, hvorved kinesisk producerede elbiler kan sælges til langt lavere priser i Europa, end europæiske bilproducenter kan levere dem til.